bekeken: 284 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

428 miljard euro aan motorvoertuigenbelastingen in EU in 2018

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 26 april 2019, 12:44

Leestijd: 1 minuut

De harde kern van veertien EU-landen bracht in 2018 gezamenlijk 428 miljard euro aan motorvoertuigenbelastingen op. Dat is 3,5 procent meer dan het jaar daarvoor.

Dat valt te concluderen uit 2019 Tax Guide van koepelorganisatie Acea. Die wijst er bovendien fijntjes op dat dat bedrag twee-en-een-half keer zoveel is als het totale budget van de EU.

EU-15

Het gaat om de totale opbrengsten van motorvoertuigenbelastingen in Oostenrijk, België, Denemarken, Duitsland, Spanje, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Portugal, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Daaronder vallen onder meer motorrijtuigenbelasting, aanschafbelasting (bpm), btw op reparaties en onderdelen, en accijnzen.

Grote verschillen

De 2019 Tax Guide laat grote verschillen in belasting zien tussen de diverse landen. Sommige lidstaten belasten de auto nog altijd op grond van hun motorvermogen, prijs, gewicht, cilindercapaciteit of een combinatie hiervan. In toenemende mate wordt de CO2-uitstoot meegewogen in de belasting. Van de 28 lidstaten zijn er nu 21 die de CO2-uitstoot op enigerlei wijze meewegen.

België is goed voor 19,6 miljard euro. Het merendeel hiervan wordt opgebracht door accijnzen (7,9 miljard euro)  en belasting op aanschaf (7,3 miljard euro).

Elektrisch

24 van de 28 landen berekenen inmiddels op een of andere wijze een belastingvoordeel voor de berijders van elektrische voertuigen, hoewel ook deze maatregelen over de verschillende landen zeer divers van aard zijn. Zo zijn er maar twaalf landen die daadwerkelijk een bonus uitkeren aan automobilisten die een elektrische auto kopen.

“Belastingmaatregelen zijn van cruciaal belang om de vraag naar zero en lage-emissie auto’s te creëren”, legt Acea-topman Erik Jonnaert uit. “De aanschafprijs van een elektrische auto is nog steeds een groot obstakel voor een brede acceptatie in de markt. Daarom doen autofabrikanten een dringend beroep op nationale regeringen om met stimuleringsmaatregelen te komen.”

Tags: , ,

Meer onaangepast gedrag op de…Belgische automarkt: eerste…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties