bekeken: 301 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Arval: WLTP beïnvloedt aankoopstrategie

DOMEIN: Leasing

Geplaatst op: 2 juli 2019, 14:05

Leestijd: 2 minuten

Vrijwel alle grote ondernemingen (93 procent van de ondernemingen met 500 of meer werknemers) verklaren dat de resultaten van WLTP-emissietests hun aankoopstrategie voor voertuigen in het wagenpark binnen drie jaar zullen beïnvloeden.

Dat meldt Arval als een van de voornaamste resultaten van de jaarlijkse barometer van het Arval Mobility Observatory, een uitgebreid onderzoek naar trends in het Verenigd Koninkrijk en in Europa met 3613 bedrijven in 13 landen, waarvan 300 in België.

51 procent van de Belgische ondernemingen verklaart maatregelen te nemen om de uitstoot van verontreinigende stoffen door hun wagenpark te verminderen. Dat cijfer loopt zelfs op tot 71 procent bij de ondernemingen met meer dan 500 werknemers.

38 procent van de Belgische ondernemingen zegt nu al rekening te houden met de resultaten van de WLTP-tests bij hun strategie voor de aankoop van voertuigen voor hun wagenpark. Dat is een toename van 4 punten in vergelijking met de meting die werd uitgevoerd in 2018. Dat percentage stijgt zelfs tot 65 procent bij de grootste ondernemingen (500 werknemers of meer), hetzij een stijging van 23 punten ten opzichte van 2018.

De komende drie jaar verklaart 67 procent van de Belgische ondernemingen dat ze rekening zullen houden met de resultaten van de WLTP-tests, een percentage dat stijgt tot 93 procent bij de grootste ondernemingen (500 werknemers en meer), hetzij een toename van 10 punten in vergelijking met de meting van 2018.

Alternatieve energie

Door de invoering van de WLTP-test overwegen steeds meer Belgische ondernemingen om alternatieve energie te integreren in hun wagenpark.

Dit voornemen vertaalt zich in de praktijk. Vandaag heeft 23 procent van de Belgische ondernemingen elektrische, hybride of plug-in hybride wagens opgenomen in hun wagenpark, waardoor België op de vijfde plaats komt in de lijst van de dertien bestudeerde landen.

Binnen drie jaar zou dit percentage, rekening houdend met de invoering van de WLTP-tests, aanzienlijk moeten stijgen tot 55% voor het geheel van de Belgische ondernemingen en zelfs tot 82% voor de ondernemingen met 500 of meer werknemers. Daardoor zou België twee plaatsen kunnen opschuiven en de nummer 3 worden van de meest verdienstelijke landen op dit gebied, vlak na Engeland en Nederland.

Mobiliteitsbudget en fiets

Naast de alternatieve mobiliteitsoplossingen als car sharing en ride sharing, blijken Belgische ondernemingen ook bijzonder geïnteresseerd in het mobiliteitsbudget en in zachte mobiliteitsoplossingen zoals de fiets.

Het mobiliteitsbudget wordt al gebruikt door 11 procent van de Belgische ondernemingen (tegenover 10 procent in Europa), maar binnen drie jaar kan het best zijn dat 36 procent van de ondernemingen voor deze oplossing kiest, een percentage dat volgens de fleetmanagers zou kunnen oplopen tot 73 procent bij de grootste ondernemingen.

De Belgische ondernemingen zijn sterk geïnteresseerd in zachte mobiliteitsoplossingen, zoals de fiets. Vandaag gaat het om 25 procent van die ondernemingen, maar over drie jaar zou 41 procent van de ondernemingen deze oplossing hebben ingevoerd, of van plan te zijn ze in te voeren. Dit percentage stijgt zelfs tot 80 proce3nt bij de ondernemingen met 500 werknemers en meer.

Consultancy

In een context in volle ontwikkeling zijn de Belgische ondernemingen continu op zoek naar advies: 49 procent zegt geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheid om advies te krijgen van externe dienstverleners. Ondernemingen met meer dan 100 werknemers willen voornamelijk begeleiding in verband met de overgang naar nieuwe energieën, de optimalisatie van de kosten en de invoering van alternatieve mobiliteitsoplossingen. De kleinere ondernemingen (minder dan 10 werknemers) hebben nood aan advies inzake fiscaliteit. De ondernemingen van gemiddelde grootte (100 tot 499 werknemers) zijn meer geïnteresseerd in tips om de kosten te optimaliseren en willen worden begeleid bij de keuze van de voertuigsegmenten die het best zijn aangepast aan hun activiteiten.

Tags: , ,

Een kijkje in de…Inschrijvingen eerste halfjaar…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties