bekeken: 73 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Autonoom rijden in K-City

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 19 juli 2019, 09:30

Leestijd: 4 minuten

Of de zelfrijdende auto er nu wel of niet komt, we weten pas echt wat de mogelijkheden en beperkingen zijn als we het concept daadwerkelijk kunnen testen. Een bezoek aan K-City in Zuid-Korea, een van de grootste testcircuits voor autonoom rijden ter wereld, verschafte ons al iets meer duidelijkheid.

k-city_2019-02_2De economische groei in Zuid-Korea wordt aangejaagd door de technologie. Daarbij zijn overheid en industrie diep met elkaar verstrengeld, vanuit de gedachte dat je elkaar alleen maar kunt versterken als je samenwerkt. De Zuid-Koreaanse overheid droeg dan ook omgerekend zo’n 10 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van K-City. Transportminister Kim Hyun-Mi is overigens een groot pleitbezorger voor een brede samenwerking als het om mobiliteit en connectiviteit gaat. Zij heeft een hekel aan red tape en handelt snel bij het stimuleren van innovaties.

De industrie vaart daar wel bij. Zo was het Zuid-Koreaanse ministerie van Grond, Infrastructuur en Transport bepaald niet terughoudend om vergunningen af te geven om met semizelfrijdende auto’s de weg op te gaan. Hyundai werd geen strobreed in de weg gelegd voor het testen van het Ioniq-concept. Ook Samsung en LG konden snel over vergunningen beschikken om zelfrijdende auto’s en hun systemen in de dagelijkse praktijk te testen. Gezien de inspanningen die de plaatselijke overheid pleegt, is het niet verwonderlijk dat in Zuid-Korea dit jaar alweer voor de derde keer de World Autonomous Motor Show zal worden gehouden.

 

De Zuid-Koreaanse overheid droeg omgerekend zo’n 10 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van K-City.

 

Niveau 3

Als gast van de Korea Transportation Safety Authority werd Aftersales Magazine ontvangen in de gedigitaliseerde, 360.000 vierkante meter grote spookstad K-City, door de Koreanen zelf ook wel Pilot City genoemd. Hier testen de Koreaanse overheid, LG, Samsung en autofabrikanten als Kia en Hyundai hun zelfrijdende auto’s, connectiviteitsoplossingen en rijhulpsystemen als ADAS. Dat er een breed contingent aan partners is waarmee testen en onderzoeken worden uitgevoerd, is ook hard nodig om de systemen op elkaar af te stemmen, zowel technisch als commercieel.

Op het testcircuit bij K-City kwamen we Michel van der Eijk van Autec-VLT /Van Leeuwen Test Systems tegen.
Op het testcircuit bij K-City kwamen we Michel van der Eijk van Autec-VLT /Van Leeuwen Test Systems tegen.

Het accent ligt in K-City momenteel op twee zaken. Ten eerste willen de Koreaanse autofabrikanten als eerste, in 2020, een autonoom rijdende personenauto van niveau 3 op de markt brengen als standaard productiemodel. Ze hebben daarbij concurrentie van onder meer Tesla, dat nu al niveau 2-auto’s op de weg heeft, en BMW, dat op het punt staat met de iNext een niveau 3-model te introduceren. Ter herinnering: bij niveau 3 beperkt de auto zich niet tot autonoom sturen, accelereren en remmen – zoals bij niveau 2 – maar houdt hij ook zelf de omgeving in het oog. Als menselijk ingrijpen noodzakelijk is, geeft de auto dat zelf aan.

Volvo waarschuwde onlangs dat het te snel introduceren van zelfrijdende auto’s verkeerd kan uitpakken voor de aanvaarding van autonoom rijden door het grote publiek als het te vaak fout gaat. “Je moet 100 procent veiligheid kunnen garanderen als je het autorijden niet meer aan de bestuurder wilt overlaten”, stelde Håkan Samuelsson, CEO van Volvo. Juist daarom wordt in K-City uitgebreid getest, ook met nog niet geïntroduceerde innovaties, op alle denkbare soorten verkeerswegen: van snelweg tot stadscentrum, van provincieweg tot ringweg en van rotonde en andere complexe kruisingen tot overweg.

Teststeden
K-City is niet de enige plek ter wereld waar met ADAS, connectiviteit en autonoom rijden wordt geëxperimenteerd. Er zijn meer van dergelijke technologische spook-, piloot- of teststeden, of ze staan op het punt om opgeleverd te worden. Zo heeft Waymo, het project voor autonoom rijden van Alphabet/Google in Californië zijn eigen Castle City, dat met bijna 400.000 vierkante meter oppervlakte vergelijkbaar is met K-City. De Universiteit van Michigan heeft het 300.000 vierkante meter grote M-City, waar onder andere door en met Ford aan zelfrijdende auto’s en ADAS wordt gewerkt. Uber heeft zijn spookstad Almono in Pennsylvania en in Duitsland wordt momenteel een ADAS-testsite gebouwd door BMW. Ook in Nederland en in Zweden stimuleren overheden het in de praktijk testen van autonoom rijdende auto’s, waarbij onze noorderburen het accent leggen op de transportsector. Denk maar aan de testen met platooning (vrachtwagens die (semi)autonoom in konvooi rijden).

Spelbepaler

Naast zijn niveau 3-ambitie wil de Koreaanse automobiel- en toeleveringsindustrie een wereldwijde, zelfs bepalende speler worden als het gaat om ADAS, rijveiligheidssystemen die de bestuurder ondersteunen en zo een veiligere rijomgeving creëren en bijdragen tot een versnelde en sterke verlaging van het aantal verkeersslachtoffers. Een van de concrete uitdagingen bestaat erin om de responstijd tussen het moment waarop de auto een gevaarlijke situatie detecteert en het moment waarop hij reageert, zo kort mogelijk te houden, minder dan 1 milliseconde liefst. Het wordt dan ook steeds belangrijker om de technologieën die auto’s laten communiceren met andere voertuigen (V2V), de infrastructuur (V2I) en de leefomgeving, waaronder dieren en voetgangers (V2X), uitgebreid te kunnen testen.

Een subdoelstelling is dat de Aziatische automobielindustrie, als het gaat om de technologie achter de zelfrijdende auto, niet afhankelijk wil worden van de VS en/of Europa. Nu Europa en de VS de Chinese (tech)industrie steeds meer als een rivaal gaan beschouwen, kan dat sentiment straks ‘makkelijk’ overslaan naar andere Aziatische landen, lijkt de gedachte. In dat geval zou China zelfs zomaar een strategische partner van de Koreaanse en ook Japanse automobielindustrie kunnen worden.

Realistisch

K-City, of beter gezegd de Koreaanse overheid, heeft gekozen voor een zogenaamde open innovation lab-structuur. Dat betekent dat de huidige founding fathers niet per se het alleenrecht op het gebruik van K-City hebben. Iedereen die met de semizelfrijdende auto, connectiviteit, drones of de daarvoor benodigde digitale infrastructuur te maken heeft, is welkom als researchpartner. Daaronder bevinden zich ook verzekeraars, die op deze manier de risico’s kunnen leren inschatten wanneer semiautonoom rijdende auto’s in het wagenpark gaan verschijnen.

Iedereen snapt overigens wel dat mobiliteit waarbij geen enkel verkeersslachtoffer meer valt, nog erg ver weg is. Het is dus niet onlogisch dat de testen vooral gericht zijn op semizelfrijdende auto’s, waarin de bestuurder moet kunnen ingrijpen. Daarmee lijken autonoom rijdende auto’s van niveau 4 voorlopig het einddoel waarnaar gestreefd wordt in K-City. Dat lijkt toch een wat realistischer toekomstbeeld dan de volledig zelfrijdende auto’s van niveau 5, waar de bestuurder of andere inzittenden geen enkele invloed meer hebben op hoe de auto zich door het verkeer beweegt.

Tags: , , , , ,

Europese inschrijvingen 3,1…Vierseizoenenband voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.