fbpx
bekeken: 598 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Bandenlabel 2.0: (r)evolutie

DOMEIN:

Geplaatst op: 23 september 2020, 09:38

Leestijd: 4 minuten

De politiek-ambtelijke hobbels in Brussel zijn inmiddels overwonnen: op 1 mei 2021 wordt het vernieuwde Europese bandenlabel van kracht. En het wordt eerder een evolutie dan een revolutie. Aftersales Magazine zet de wijzigingen voor u op een rijtje.

Tot in detail schrijft Europa voor hoe het nieuwe bandenlabel eruit moet zien. Zo zijn de minimumafmetingen 75 bij 110 mm, is de achtergrondkleur 100% wit en de QR-code 100% zwart. Verder zijn Verdana en Calibri de verplichte lettertypes. De aanduiding van het bandentype moet 100% zwart in Verdana Regular 7 pt zijn, de belastingsindex en het snelheidssymbool 100% zwart in Verdana Regular 10 pt.

Bijna acht jaar geleden werden alle Europese verkooppunten van autobanden verplicht om een bandenlabel te gebruiken bij de presentatie van hun producten. Het etiket moest de eindgebruiker (consumenten, wagenparkbeheerders, vervoersbedrijven) informeren op basis van geharmoniseerde testmethoden over het brandstofverbruik, de grip op nat wegdek en het externe rolgeluid van de betreffende band. Op die manier kon iedereen bij zijn selectie een persoonlijke mix van criteria hanteren en mogelijk geld besparen. Voortschrijdend inzicht en productverbeteringen in de afgelopen jaren monden nu uit in een aangepaste versie van het oorspronkelijke etiket. Deels zijn het detailwijzigingen, deels wat meer ingrijpende correcties. 

Om te beginnen toont het bandenlabel 2.0 rechtsboven een QR-code die doorlinkt naar een centrale, deels publiek toegankelijke Europese databank met productinformatie. Fabrikanten en/of invoerders zijn voortaan verplicht om binnen twee weken na marktintroductie van een nieuwe band de bijbehorende gegevens aan te reiken. Die informatie moet bovendien beschikbaar worden gemaakt als ‘open data’, zodat zij bruikbaar zijn voor ontwikkelaars van mobiele applicaties en vergelijkingsinstrumenten. Verder moeten de labels duidelijk zichtbaar zijn voor consumenten, in alle situaties waar banden worden verkocht, dus ook in de online handel. En ook C3-banden, voor zware bedrijfswagens, moeten voortaan het label (als sticker) dragen. 

Vormelijke evoluties  

Naast deze algemene gebruiksrichtlijnen zijn er ook een aantal strikt vormelijke evoluties. Zo moeten de één, twee of drie ‘golfjes’ om de mate van extern rolgeluid uit te drukken vanaf mei 2021 wijken voor de letters A, B of C. Verder vertellen straks de letters A tot en met E (in plaats van de huidige A tot en met G) hoe de prestaties zijn voor de criteria ‘grip op nat wegdek’ en ‘brandstofefficiëntie’. Bij winter- en vierseizoenenbanden moet het label explicieter zijn voorzien van het sneeuwvlok- of ijsbergsymbool. Tot slot is creatief knutselen aan het label, zoals bij bandenwebshops nog weleens pleegt te gebeuren, voortaan helemaal taboe. Dus: geen symbooltjes schrappen of toevoegen om het label wat ‘overzichtelijker’ te maken. 

Verordening (EU) 2017/1369 kent net als de huidige verordening (EG) 1222/2009 ook een aantal uitzonderingen. Zo is ze niet van toepassing op professionele terreinbanden en op banden die enkel zijn ontworpen voor montage op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990. Buiten bereik blijven ook T-reservebanden voor tijdelijk gebruik, banden van de snelheidscategorie onder 80 km/u, banden met een nominale velgdiameter van minder dan 254 mm of meer dan 635 mm, banden met ‘trekkrachtbevorderende voorzieningen’ (zoals spijkerbanden), banden die uitsluitend zijn ontworpen voor toepassing in races, en tweedehandsbanden (tenzij ingevoerd vanuit een derde land). 

Nog niet definitief? 

Ook al is er nu op Europees politiek niveau groen licht gegeven en is het huidige document uiterst gedetailleerd, toch zal er waarschijnlijk ook na 1 mei 2021 nog worden geschaafd aan het vernieuwde bandenlabel. Zo ontbreekt nog altijd een gecertificeerde test die objectief de kilometrage of levensduur van een band bepaalt. Evenmin voorhanden is een eenduidige manier om te toetsen wanneer een band op de helft van zijn levensduur zit. Ook over banden met loopvlakvernieuwing is met betrekking tot het bandenlabel het laatste woord nog niet gezegd. Al deze aspecten kunnen in de toekomst worden toegevoegd aan het dossier. 

Creatief knutselen aan het label, zoals bij bandenwebshops nog weleens pleegt te gebeuren, is voortaan helemaal taboe.

Verder is de creatie van een bandendatabase een complexere klus dan velen denken, te wijten aan het grote aantal aspecten, zoals maataanduiding, belastingsindex, snelheidssymbool, extern rolgeluid uitgedrukt in dB(A) en de zogeheten ‘minimumsneeuwgripindexwaarde’. Bovendien geeft bijna onherroepelijk iedere partij na verloop van tijd zijn eigen invulling aan een bestand. En daarnaast is er nog het dagelijks groeiende aantal OE-markeringen, net als de uitdijende bandenvariatie bij elektrische voertuigen. Op dit moment omvat het meest accurate overzicht van Europa liefst ruim 56.000 verschillende bandentypes in de actuele brutoprijslijst. Overigens verplicht de EU fabrikanten om de productinformatie vijf jaar voor het publiek beschikbaar te houden nadat het laatste exemplaar in de handel is gebracht. 

Detailhandel 

De nieuwe verordening omvat meer dan 11.000 woorden, verdeeld over 34 pagina’s. Hoewel de nieuwigheden inhoudelijk niet schokkend ogen, zijn er zeker gevolgen voor de sector. De detailhandelaar lijdt de minste pijn. Hij kan zijn voorraad met het oude label uitverkopen en hoeft deze niet aan te bieden met het nieuwe etiket. Wel moet hij, net als nu ook het geval is, de labelwaarden op de factuur printen of apart op papier meegeven, zodat de eindgebruiker weet wat voor banden er onder zijn voertuig liggen. Internet- en andere aanbieders op afstand moeten het vernieuwde etiket duidelijk zichtbaar positioneren, vlak bij de prijsvermelding. 

De bandenfabrikanten mogen na 1 mei 2021 de ‘verouderde’ banden niet meer in omloop brengen. Best een uitdaging om exact naar die datum te mikken met je productie, als die op jaarbasis een miljoen exemplaren bedraagt. Een disclaimer als ‘geproduceerd vanaf week 18 in 2021’ zou hier uitkomst kunnen bieden. Europese koepelorganisaties pleiten voor een overgangsperiode van een half jaar. Aan eindgebruikers die een nieuw voertuig willen kopen, moet het autobedrijf vóór de transactie het bandenetiket van de betreffende banden tonen. Ook het productinformatieblad moet beschikbaar zijn voor de aanstaande koper. 

Of en in welke mate het aangepaste bandenlabel eindgebruikers er daadwerkelijk toe zal aanzetten om banden met betere milieuprestaties te kiezen, moet uiterlijk blijken op 1 juni 2025. Dan voert de Europese Commissie een evaluatie uit van deze (r)evolutie.

Band en brandstof

Op 13 mei gaf het Europees Parlement zijn zegen voor het vernieuwde bandenlabel. Formele goedkeuring door de Raad van Europa is nog noodzakelijk, maar vormt bij dit soort trajecten doorgaans geen hinderpaal. Hoger doel van het nieuwe etiket is reductie van broeikasgassen in de EU. De uitstoot van die gassen komt momenteel voor ruim 20 procent op het conto van het wegverkeer. Verder is de rolweerstand van de banden verantwoordelijk voor 20 tot 30 procent van het brandstofverbruik van een voertuig.

Hankook en Profile steunen SOS…Extinction Rebellion verliest…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties