fbpx
bekeken: 623 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Bandenretail: lokaal ondernemen, landelijk samenwerken

DOMEIN:

Geplaatst op: 11 maart 2020, 09:35

Leestijd: 4 minuten

Opgegroeid in een echte bandenretailersfamilie weet Ann Ferket als geen ander hoe belangrijk de rol van de ondernemer zelf is voor het welslagen van de firma. Anno 2020 is de kans op lokaal succes in de sector afhankelijk van meerdere factoren. Nationale samenwerking is er één van.

Stammend uit een familie bandenspecialisten kent Ann Ferket de taal van de sector. Naast deze familieachtergrond in de branche heeft ze dertien jaar professionele ervaring bij Profile. Qua opleiding kan ze terugvallen op haar studies marketingcommunicatie en een Master European Public Relations aan de University of Exeter (UK).

Nu ze ongeveer twee jaar de formules aanstuurt binnen Goodyear Dunlop Retail Partners, kortweg GDRP, begint zich een duidelijke visie af te tekenen. Ann Ferket schetst allereerst hoe die zich ontwikkelde. “Vanaf mijn eerste werkdag bij GDRP heb ik de eerste honderd dagen gebruikt om onze partners te bezoeken. Om mij in mijn nieuwe rol te introduceren, vanzelfsprekend, maar vooral om te luisteren naar wat zij te vertellen hebben. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? De goede punten, maar vooral ook de dingen die beter kunnen. Ik ben er immers vooral voor de partners, opdat zij succesvol kunnen ondernemen en beter renderen. Die input heb ik verwerkt tot een visie, GDRP 4.0 genoemd.”

Die partners zijn momenteel verdeeld over 32 vestigingen, waarvan 9 in Wallonië. Van de 32 partners voeren er 12 het Vulco-label, de rest dat van Uw Bandenspecialist. “Tijdens mijn bezoeken heb ik ook geïnventariseerd wat de verwachtingen zijn van een franchise. Dat ging over de inhoud maar ook over zaken als uitstraling van de huisstijl en de marketingkeuzes. De eigen naam van de onderneming blijft belangrijk. Door die te koppelen aan de naam van onze formule ontstaat het beste van twee werelden: de lokale ondernemer die aanknoopt bij nationale exposure. Wij ondersteunen de ondernemers daarbij in deze snel evoluerende markt.”

Collega’s

Haar persoonlijke achtergrond en ervaring helpen Ann Ferket bij die ontmoetingen met de markt. “Vanuit mijn familieachtergrond weet ik als geen ander wat bandenspecialisten drijft. Er is veel kennis van het product en de lokale markt. Door samenwerking onderling kunnen de afzonderlijke ondernemers veel sterker opereren. Het vraagt wel bereidheid tot samenwerking, het delen van kennis en ervaring. De basisgedachte is steeds dat een collega uit het eigen netwerk geen concurrent is. Om die collegialiteit in het netwerk te bevorderen organiseren we tweemaal per jaar zogenoemde Netwerk Inspiratie-meetings. Om te bewaken dat franchisenemers elkaar als collega zien en niet als concurrent, hanteren we een werkingszone van tien minuten rijafstand en een minimumpotentieel van twintigduizend voertuigen.”

“Om de collegialiteit in het netwerk te bevorderen organiseren we tweemaal per jaar zogenoemde Netwerk Inspiratie-meetings.”

Inmiddels installeerde Ann Ferket een ondernemingsraad met vijf leden om de inspraak in de koers van de franchise verder te vergroten. “Ik ben er niet om te zeggen hoe het moet, ik ben er voor de franchisenemers. Vanuit de basisprincipes van de internationale formules en de wensen van de lokale markt is het mijn taak om tot de beste propositie te komen. De ondernemingsraad verbindt franchisenemer en -gever.” De huisstijl is een van de componenten die Ann Ferket toetste tijdens haar tour van honderd dagen. “Sommigen willen zwart, anderen juist wit, terwijl er ook weer zijn die vrezen voor vervuiling van het wit. We hebben uiteindelijk gekozen voor knalblauw. Centraal staat het blauwe Vulco-schild met eronder prominent in witte letters de naam van de franchisenemer.”

Wagenpark

Een formule zoals GDRP die biedt, kent eigenlijk twee klanten: de franchisenemer als interne klant en de automobilist, particulier en zakelijk, als eindklant. Om de visie voor GDRP 4.0 vorm te geven is Ann Ferket die eindklant zeker niet vergeten: “Jaarlijks groeit ons wagenpark sinds 2016 met ongeveer 1 procent, tot een niveau van inmiddels 6,5 miljoen auto’s en lichte bedrijfswagens. Het bandenvolume bedraagt daarbij zo’n 5,7 miljoen stuks op jaarbasis. Onze hoofddoelgroep omvat 3,6 miljoen auto’s met een leeftijd tot 8 jaar. We focussen ons op particulieren en zelfstandigen, 84 procent van de markt. Daarnaast werken de GDRP-leden voor bijna alle leasemaatschappijen, via TSE. Qua leeftijdsgroepen zitten we ruim: tussen 30 en 70 jaar. Met name de 55-plussers vormen een kans voor ons. Het opleidingsniveau van onze eindklanten is gemiddeld tot hoog.”

“Toen ik deze functie omarmde, heb ik direct gezegd dat ik alleen kan ‘verkopen’ waar ik zelf achter sta, waar ik zelf in geloof.”

Om die doelgroepen te bereiken worden niet alleen de sociale media en internet ingezet, maar ook meer traditionele kanalen zoals radio en televisie, huis-aan-huisbladen of direct mailings. Buitenreclame en evenementen maken het plaatje compleet. Dat daarbij ook gebruikgemaakt wordt van acties in combinatie met de bandenmerken, hoeft niet te verbazen. “Toen ik deze functie omarmde, heb ik direct gezegd dat ik alleen kan ‘verkopen’ waar ik zelf achter sta, waar ik zelf in geloof”, zegt Ann Ferket. In de wetenschap dat verandering niet altijd direct met groot enthousiasme ontvangen wordt, is het goed om te horen dat haar plannen voor een GDRP 4.0 in het netwerk niet op weerstand stuitten. Integendeel: “Al snel tekenden verschillende partijen. Een beter compliment kun je niet krijgen.”

GDRP op Europees niveau

Vijf retaillabels voert Goodyear Dunlop Retail Partners, kortweg GDRP, op Europees niveau. Vulco, zoals we dat in België kennen, is ook bekend in landen zoals Frankrijk, Spanje en Portugal. Het is het grootste label uit de stal, met bijna 700 vestigingen. Iets kleiner in vestigingental is Premio, het merk bij onze buren in Nederland en Duitsland, maar ook in bijvoorbeeld Zwitserland of Polen. Super Service, het derde label, wordt alleen in Italië en Griekenland gevoerd, maar is daarmee wel goed voor ruim 300 vestigingen. Het Britse HIQ en het Duitse Quick zijn ten slotte goed voor respectievelijk 100 en 55 vestigingen. Het Dealer Development Program, waaronder partners als Uw Bandenspecialist vallen, telt in Europa een 700-tal franchisenemers. Zo kan GDRP in Europa prat gaan op een netwerk van 2.600 vestigingen en een jaarvolume van 11 miljoen banden.

Loden scherm

Ann Ferket benadrukt dat GDRP geen inkoopcombinatie is: “We bieden verkoopondersteuning.” Zo is er de maandelijkse Vulco-rapportage met daarin onder meer aan- en verkoopcijfers, evenals een vergelijking met het Vulco-gemiddelde. De rapportagetool maakt onder meer gebruik van Tyrestream-software. Ann Ferket benadrukt ook herhaaldelijk het belang van het loden scherm tussen GDRP en de bandenfabrikant Goodyear zelf: “Dat is cruciaal!” Die scheidingslijn garandeert dat concurrentiegevoelige informatie niet buiten GDRP kan komen. De franchisenemers kopen namelijk niet alleen producten uit de Goodyear-familie maar ook van concurrerende fabrikanten. “Informatie waar Goodyear niets mee te maken heeft. Allerhande controles en procedures zorgen ervoor dat we die belofte kunnen nakomen.”

“Goodyear als fabrikant investeert in een retailnetwerk dat banden vermarkt van de verschillende aanbieders. Niets meer en niets minder dan dat”, zegt Ann Ferket. Is er dan niets dat de verkoop van Goodyear-producten stimuleert? Zeker wel. “We hebben een loyaliteitsprogramma en wie de loyaliteitsbonus behaalt, kan op een mooie beloning rekenen.” Belangrijk element binnen dat loyaliteitsprogramma is de kwaliteitsaudit en een bijbehorend investeringsplan. “De markt evolueert snel en dat betekent dat de bandenspecialist mee moet evolueren door investeringen in het bedrijf, de apparatuur en de mensen. Zo zijn al onze vestigingen gecertificeerd om te werken aan elektrische voertuigen. De franchisenemers krijgen gratis zaken als commerciële en technische trainingen, mede verzorgd door externe partijen zoals Educam en Atlas.”

Introductie Eurol Service…Krukaslager NTN-SNR vermindert…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties