bekeken: 851 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Belgische automarkt: eerste trends van 2019

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 30 april 2019, 11:24

Leestijd: 2 minuten

De Belgische markt van de nieuwe auto’s heeft het eerste trimester van boekjaar 2019 afgesloten met 155.866 ingeschreven wagens. Het veranderde keuzegedrag van de Belgische automobilisten wat betreft de motorisatie zette zich door, meldt Febiac.

Terwijl de dieselmotor eind 2011 nog een marktaandeel van meer dan 75 procent had bij de nieuwe wagens, ligt dat aandeel vandaag de dag onder de symbolische grens van de 30 procent in ons land. Het is geen verrassing dat de terugval van de dieselmotor vooral de benzinemotoren ten goede komt: hun marktaandeel flirt intussen met 64 procent.

Elektromotoren

De grootste evolutie in dit prille boekjaar zien we echter bij de elektromotoren, die vooral in Vlaanderen een sterke vooruitgang laten optekenen. Het Vlaamse Gewest behoudt het grootste marktaandeel wat alternatieve aandrijfsystemen (hybrides, aardgas, elektriciteit en lpg) betreft, met een totaal van 7.063 ingeschreven exemplaren in het eerste trimester, goed voor een samengeteld marktaandeel van 7,6 procent. Toch ligt het aantal hybride en elektrische wagens in Brussel bijna even hoog als in Vlaanderen. Het Waalse Gewest behoudt dan weer het grootste benzine-aandeel in de inschrijvingen (70 procent).

Particulieren

Wanneer we de analyse van de inschrijvingen van het eerste kwartaal toespitsen op particulieren, zakt het marktaandeel van dieselmotoren voor heel België onder de drempel van 15 procent, tegenover meer dan 80 procent voor benzinemotoren. Vergelijken we de verschillende gewesten, dan blijft het marktaandeel van diesels bij particuliere klanten het hoogst in Wallonië, met 21 procent (6.706 auto’s). In Vlaanderen bedraagt dat cijfer 10 procent (4.001 auto’s) en in Brussel 8,3 procent (350 auto’s).

Inschrijvingen van nieuwe auto’s per motortype in de drie gewesten (bron: Febiac) 

2019, 1e trimester BRU VLA WAL
benzine 10.919 57,72% 57.840 62,14% 30.737 70,06%
diesel 6.664 35,23% 28.172 30,27% 11.252 25,65%
hybride 998 5,28% 5.064 5,44% 1.423 3,24%
aardgas 52 0,27% 419 0,45% 94 0,21%
elektrisch 284 1,50% 1.558 1,67% 354 0,81%
lpg 1 0,01% 22 0,02% 13 0,03%
totaal 18.918 100% 93.075 100% 43.873 100%

Bedrijfswagens

Dieselmotoren verliezen echter niet alleen terrein bij particulieren, ook bij de inschrijvingen van bedrijfswagens moeten ze de duimen leggen voor benzinemotoren. Dat is verrassend, want voertuigen die worden ingeschreven voor professioneel gebruik, leggen doorgaans veel grotere afstanden af. In die omstandigheden blijven diesels nog steeds efficiënter dan benzinemotoren wat de CO2-uitstoot betreft, terwijl ze tegenwoordig even goed scoren op het gebied van NOx-uitstoot. Bovendien vertegenwoordigen hybride-, elektro- en aardgasmotoren 8,2% van de nieuwe auto’s ingeschreven door bedrijven, terwijl die alternatieve motoren bij ‘particuliere’ klanten nog maar een marktaandeel van 5% hebben. Een nieuwe illustratie van het feit dat bedrijfswagens een cruciale rol spelen in de vergroening van het Belgische wagenpark.

Golf blijft op 1

Alle categorieën samengenomen bleef de Volkswagen Golf in het eerste kwartaal van 2019 de meest ingeschreven wagen van België, met 4.188 stuks. In de hiërarchie gaat hij de Citroën C3 en Renault Clio vooraf. Tijdens het eerste trimester was de meest ingeschreven bedrijfswagen van België de Mercedes-Benz A-Klasse, gevolgd door de Volkswagen Golf en Renault Scénic.

Tags: , , , , ,

428 miljard euro aan…Miljoen kilometer met één…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.