bekeken: 376 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Bodemsanering als topprioriteit

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 10 maart 2020, 13:02

Leestijd: 3 minuten

Alle bedrijven in de garage-, carrosserie- en landbouwmachinesector zijn sinds 1995 verplicht tot een ‘oriënterend bodemonderzoek’ (OBO). Bij vaststelling van verontreiniging volgt een saneringsplicht. Bedrijven in de voornoemde sectoren kunnen nu steun krijgen van het Tersana-bodemsaneringsfonds.

Ilse Vervloet, Algemeen Directeur Tersana

Garage- en carrosseriebedrijven worden onafgebroken geconfronteerd met de milieuwetgeving. Eén aspect daarvan is bodemverontreiniging. De kosten voor bodemsanering kunnen de toekomst van een kmo-bedrijf echter aanzienlijk hypothekeren. Dankzij de vzw Tersana kan dit risico beperkt worden. Voor bovengenoemde bedrijven is sinds 1995 een ‘oriënterend bodemonderzoek’ (OBO) minstens om de twintig jaar verplicht, evenals bij overdracht, stopzetting of faillissement van het bedrijf. “Het onderzoek moet eventuele bodemverontreiniging als gevolg van de sectoractiviteit aan het licht brengen”, verduidelijkt Ilse Vervloet, Algemeen Directeur van Tersana.

De plicht tot onderzoek naar bodemverontreiniging is publiek te raadplegen via de OVAM-website Degrotegrondvraag.be. Bedrijven die voor 1 juni 2008 zijn gestart, hadden al lang een oriënterend bodemonderzoek moeten laten uitvoeren en riskeren hiervoor een aanmaning van de Vlaamse overheidsdienst OVAM. Ondernemingen die na 2008 werden opgericht, moeten dat OBO ten laatste twaalf jaar na oprichting laten uitvoeren. Indien het onderzoek vervuiling aanwijst – historische of nieuwe verontreiniging – dan zijn corrigerende maatregelen nodig. Omdat dit complex, tijdrovend en duur kan zijn, is vanuit de sectorfederaties een bodemsaneringsfonds opgericht.

Ontzorgen en ontlasten

“De betrokken sectoren worden gekenmerkt door een groot aantal kmo’s, vaak familiebedrijven, waarvoor de bodemsaneringskosten een grote impact kunnen hebben op hun toekomst”, zegt Ilse Vervloet. “Daarnaast vinden er heel wat consolidaties plaats, waarbij de nieuwe eigenaar best vooraf kennis heeft over de toestand.” In februari 2018 werd het Tersana-bodemsaneringsfonds in het leven geroepen dankzij de samenwerking van de federaties Traxio, Febelcar, Fedagrim en Fegarbel. “Tersana werd opgericht om bedrijven in de garage-, carrosserie- en landbouwmachinesector te ondersteunen in hun saneringsplicht”, vertelt Algemeen Directeur Vervloet. “De vzw begeleidt de aangesloten bedrijven zowel administratief als financieel.”

De kosten voor bodemsanering kunnen de toekomst van een kmo-bedrijf aanzienlijk hypothekeren. Dankzij de vzw Tersana kan dit risico beperkt worden.

Bij twee derde van de bedrijven waar een oriënterend bodemonderzoek wordt uitgevoerd, blijkt alles in orde te zijn. Bij het overige derde stelt zich een probleem met bodemverontreiniging. “Het bedrijf kan dat dossier zelf aanpakken of de hulp van Tersana inroepen”, geeft Ilse Vervloet aan. “Gezien de complexiteit van deze materie is het aangewezen om onze organisatie aan te spreken. Dat kan echter enkel nadat het OBO al is uitgevoerd.” Indien het oriënterend bodemonderzoek verontreiniging aantoont, moet een beschrijvend bodemonderzoek volgen, waaruit een bodemsaneringsproject kan worden gedefinieerd. Hierop volgen de eigenlijke bodemsaneringswerkzaamheden, een eindevaluatieonderzoek en een eventuele ontmanteling.

Steunfonds

Tersana wordt voor 40 procent gefinancierd door de Vlaamse overheidsdienst OVAM en haalt 60 procent van zijn werkingsbudget uit de bijdragen van aangesloten bedrijven die met sanering geconfronteerd worden. “De bijdragen die de bedrijven betalen, zijn afhankelijk van de onderzoeks- en saneringskosten, die op zich bepaald worden door de omvang van de vervuiling, maar ook door de toegankelijkheid van de locatie, de diepte waar de vervuiling is vastgesteld, enzovoort”, zegt Ilse Vervloet. Het eerste jaar betaalt een bedrijf waar vervuiling is vastgesteld, 100 euro toetredingskosten en 2.400 euro aansluitingsvoorschot. Daarna volgen jaarlijkse voorschotten van 1.500 euro. Deze voorschotten dienen om een individuele spaarpot aan te leggen, bedoeld om uiteindelijk de werkzaamheden uit te voeren. De tussenkomst van Tersana levert aan het einde van de rit een besparing van 40 procent op.

In 2020 worden de eerste Vlaamse bodemsaneringsprojecten uitgevoerd, om in 2021 met de eerste bodemsaneringswerkzaamheden te starten. In totaal kunnen slechts de eerste duizend dossiers aanvaard worden. Er is dus geen tijd meer te verliezen. Tersana bepaalt samen met de overheid de prioriteit van de saneringen waarin het fonds tussenkomt. De Vlaamse overheid wil tegen 2036 alle saneringswerkzaamheden beëindigd hebben, of toch minstens opgestart. “Vanuit Tersana willen we hetzelfde bewerkstelligen voor het Brusselse en Waalse Gewest”, zegt de Algemeen Directeur. “De onderhandelingen voor Brussel zijn al opgestart.”

Tags: , , ,

Van Mossel neemt Serneels en…Introductie Eurol Service…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties