fbpx
bekeken: 709 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Brezan: mensen bepalen het succes

DOMEIN:

Geplaatst op: 21 september 2020, 09:36

Leestijd: 3 minuten

Met de toetreding van Brezan Autoparts tot GroupAuto Belux onderstreept de distributeur van onderdelen, equipment en services de ambitie tot verdere groei en ontwikkeling. Deze evolutie sluit aan bij een belangrijke waarde van General Manager Marc Vanbergen: samenwerking.

Het nieuws is nog vers als we elkaar ontmoeten in de vestiging te Herentals, uiteraard met inachtneming van alle coronamaatregelen. Dat het gesprek eerst over de pandemie, de lockdown en de huidige situatie gaat, mag niet verbazen. Marc Vanbergen toont zich content dat de verschillende Brezan-teams zich als echte partners van het autobedrijf hebben opgesteld. “Van verschillende kanten hebben we te horen gekregen dat we er stonden toen we nodig waren, en dat dat niet zo vanzelfsprekend was als wij dat vinden. Ook klanten die nog niet zo veel bij ons deden, kwamen door de nieuwe situatie bij ons aankloppen en zijn nu trouwere klanten geworden. Dat onderstreept voor mij dat samenwerking loont. Op lokaal niveau en zeker ook op nationaal en internationaal niveau.” 

“Gezien onze groei en ambitie is er bij Brezan nog volop kans voor mensen die in de automotive aan de slag willen.”

Brezan Autoparts telt twintig vestigingen, allemaal in eigendom. Van franchisenemers is geen sprake. De uitgesproken groeiambitie kan op verschillende manieren bereikt worden. Het personeelsbestand van een vestiging uitbouwen bijvoorbeeld. Het kan ook door middel van overnames worden ingevuld, of via zogenoemde greenfield-vestigingen: door zelf van nul af aan te beginnen op een locatie. Een uitgesproken voorkeur is er niet. “We hebben met alle scenario’s goede ervaringen. Herentals was een overname, in Genk en Brugge startten we greenfield. Genk is daarbij echt een succesverhaal gebleken door in enkele jaren tijd te groeien van niets naar een van de grootste filialen van Brezan in België.” 

Juiste mensen 

De afweging tussen de mogelijke scenario’s wordt steeds lokaal gemaakt. “Zoals in Nederland gezegd wordt: de vent maakt de tent. Dat is bij ons niet anders. Onze mensen zijn allesbepalend en dat is de afgelopen maanden eens te meer bevestigd. De klant staat voorop, daarover is geen discussie. Dat ziet ons team ook zo. Ergens from scratch willen starten kan dan ook alleen met de juiste mensen. Een overname moet zich niet alleen voordoen, er moeten ook de juiste mensen bij betrokken zijn.” 

Groei vraagt dus in de basis om het vinden van de juiste mensen. “Ondernemers in loondienst”, vat Marc Vanbergen het profiel samen. “Mensen die een zelfstandige geest hebben en ook kritisch kunnen zijn. De onderbouwing van een visie of mening, die telt bij ons. Ik heb liever een filiaalmanager die een lagere omzetverwachting geeft met een goede onderbouwing, dan iemand die hogere cijfers belooft zonder te kunnen uitleggen hoe die gerealiseerd zullen worden. Gezien onze groei en ambitie is er bij Brezan dus nog volop kans voor mensen die in de automotive aan de slag willen. We zijn, ook vandaag, nog actief op zoek naar talent.”

Samen met zijn teams wist General Manager Marc Vanbergen autobedrijven te blijven ondersteunen tijdens de coronalockdown. “Dat werd beloond met een grotere loyaliteit.”

Toekomstplan 

Zelf reageert de General Manager vergelijkbaar wanneer gevraagd naar zijn toekomstplan. “We hebben de afgelopen jaren steeds groeipercentages in dubbele cijfers weten te realiseren. Zelfs de lockdown heeft daar geen verandering in gebracht, met dank aan de onverminderde inzet van ons hele team. Als ik die lijn doortrek, dan zou ik kunnen roepen dat een totaal van 40 vestigingen in 2025 realistisch is. Toch doe ik dat niet. Er verandert in korte tijd heel veel in onze sector en dat zorgt voor onzekerheid. Desondanks, in 2025 zijn 25 vestigingen voor ons zeker haalbaar. Misschien enkele meer, maar zeker 25.”

“Om up-to-date te blijven zullen autobedrijven in België zich moeten verenigen binnen een groter geheel.” 

Met de toetreding tot GroupAuto Belux verdubbelt laatstgenoemde ongeveer in omvang. De precieze gevolgen van de toetreding tot deze groep zijn vooralsnog niet helemaal bekend. “De details worden nog ingevuld”, aldus Marc Vanbergen. Brezan voert bijvoorbeeld het Champion-marketingconcept, terwijl GroupAuto verschillende formules kent, zoals Eurogarage en Toptruck. “Daar kan ik nog niets over zeggen, maar over het algemeen zie ik wel dat het Belgische autobedrijf steeds meer openstaat voor dergelijke samenwerkingsvormen.” En dat zal komende jaren eerder meer dan minder worden, zo verwacht men binnen de muren van het Brezan-hoofdkwartier… 

Flexibiliteit vereist 

“De markt evolueert momenteel snel en dat vereist van ondernemers een grote flexibiliteit en adaptief vermogen”, vindt Marc Vanbergen. “Om up-to-date te blijven op technisch en commercieel vlak zullen autobedrijven in België zich moeten verenigen binnen een groter geheel. Door onderdeel te worden van een internationale structuur kunnen autobedrijven zich concentreren op hun klanten en hun auto’s. Op het sleutelen dus. Voor de andere aspecten kan de ondernemer zich gesteund weten door de groep. De aansluiting bij het concept geeft immers veelal toegang tot centrale marketing, gunstige inkoopcondities, technische en commerciële trainingen.”

De toegevoegde waarde van JLMLaadpaal als businessmodel
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Ingrid Vanblaere: 19 oktober 2020 om 15:14

Proficiat Marc !

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties