fbpx
bekeken: 113 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Brussel remt de datahonger

DOMEIN:

Geplaatst op: 25 september 2020, 00:09

Leestijd: 3 minuten

De Italiaans-Amerikaanse econome Mariana Mazzucato heeft een model ontwikkeld dat de consument heer en meester maakt over de data die hij in of met zijn auto genereert. Het gaat om een simpel model, dat parlementariërs in Brussel de komende tijd willen omzetten in wetgeving.

Mariana Mazzucato stelde in een interview dat de consument onvoorwaardelijk eigenaar zou moeten zijn van de data die hij of zij genereert. In het geval van de connected car betekent dit dat de informatie uit de auto in een virtuele kluis moet terechtkomen, waarvan alleen de autobezitter de sleutel heeft. Alleen hij of zij kan beslissen om de gegenereerde data te verkopen of te ruilen tegen bepaalde dienstverlening. Naar analogie van het model dat Mariana Mazzucato schetste, stelde Karima Delli, voorzitter van de Commissie Vervoer en Toerisme van het Europees Parlement, op 5 maart van dit jaar voor om voor de geconnecteerde auto een Europees ecosysteem te bouwen. 

“Op dat platform moeten de data toegankelijk zijn voor alle belanghebbenden, met toestemming van de consument. Dan wordt innovatie gestimuleerd en veilige en schone mobiliteit bevorderd”, aldus Karima Delli. Haar Deense EU-collega Margrethe Vestager zit ook op die lijn. Momenteel lijkt het erop dat vooral autofabrikanten zich exclusieve toegang proberen te verschaffen tot voertuigdata, met argumenten als aansprakelijkheid en veiligheid. Argumenten die ook kunnen worden misbruikt om commerciële belangen veilig te stellen. Die exclusiviteit is ongewenst, volgens Karima Delli, omdat de hele keten de kans moet krijgen om op basis van voertuigdata nieuwe diensten en dus nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. 

Eerlijke concurrentie 

Karima Delli is ook realistisch: “Wat betreft de technologie kunnen we niet zonder de autofabrikant.” Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de constructeur een strategische partner wordt, terwijl de consument de regisseur blijft? In 2018 vroeg het Europees Parlement de Europese Commissie om snel wetgeving op te stellen ten aanzien van de toegang van derden tot voertuigdata, zowel statisch als dynamisch. Deze wetgeving stelt nadrukkelijk het exclusieve gebruik of de eigendom van voertuigdata door fabrikanten ter discussie. Tot nu toe zit er weinig schot in de uitwerking ervan. Karima Delli pleit ervoor dat de Europese Commissie bij de herziening van de wetgeving inzake voertuighomologatie, die in 2021 moet plaatsvinden, de vrije toegang tot voertuigdata onderdeel van die homologatie moet maken. “Deze wetgeving zal een duidelijk kader hebben en eerlijke, stabiele, transparante en competitieve concurrentievoorwaarden garanderen voor alle dienstverleners in de mobiliteitssector”, aldus Karima Delli.

Karima Delli roept alle belanghebbenden op om te werken aan één gemeenschappelijk doel: het concreet maken van deze plannen, zodat Europa met dit ecosysteem nu eens sneller is dan de grote digitale platforms Google, Apple, Facebook en Amazon en de autosector een echt Europees dataecosysteem kan bouwen dat het concurrentievermogen van Europese ondernemingen, waaronder ook de autofabrikanten, zal versterken. Het is daarbij wel oppassen voor die grote techbedrijven, die meesters zijn in het oogsten van data. Hun corebusiness is het verkopen van klantprofielen die door data-analyses en verrijking van de data zijn verkregen. Hun virtuele robots staan 24/7 klaar om de data tot zich te nemen. 

Dataïsme 

Met de onvoorwaardelijke toegang tot alle voertuigdata wil Karima Delli de Europese innovatiekracht versterken. Dat drijft sommige spelers tot een enorme datahonger, terwijl er ook partijen zijn voor wie voertuigdata hooguit de lekkere honger moeten stillen. ‘Data oogsten’ is iets wat we heel normaal zijn gaan vinden. Terwijl consumentenorganisaties en politici steeds vaker de noodzaak benadrukken van een andere verdeling van de winst, ziet de moderne consument weinig gevaren in zijn surfgedrag. Die bezoekt Alibaba, Amazon, Bol.com, Booking.com en tal van andere sites, die allemaal zoveel mogelijk data van die naar informatie en voordeeltjes zoekende consument tot zich nemen. 

Data vormen niet alleen de nieuwe smeerolie van de interneteconomie, maar lijken zich te ontpoppen als een levenswijze, een geloof: het ‘dataïsme’, zoals de Nederlandse Miriam Rash het noemt. De techbedrijven voeden hun algoritmen met die data, die op hun beurt nieuwe verdienmodellen aansturen. Dat verzamelen van data doet de auto – of beter gezegd: de autofabrikant – ook. De meeste consumenten vinden dat prima, ook al weten ze dat hierdoor misschien hun privacy wordt aangetast. De één is wellicht naïef en zich onbewust van de data die hij uitstoot. De ander is zich hiervan juist wel bewust en ziet of verwacht daar voordeel van. 

Digitale sleutel? 

Mehdi Hocine, plaatsvervangend hoofd van het directoraat-generaal GROW en verantwoordelijk voor de afdeling Automotive Business, is een collega van Karima Delli en eveneens voorstander van een voor iedereen toegankelijk ecosysteem waar voertuigdata ongecensureerd beschikbaar zijn. Hij wil dat er eind 2020 een concrete oplossing is. Er moet de komende maanden in Brussel nog veel (lobby)werk worden verricht om te zorgen dat voertuigdata inderdaad breed toegankelijk worden en misschien zelfs op de manier die Mariana Mazzucato voorstelt, met de digitale sleutel in handen van de consument en niemand anders.

EV vraagt veel van…Batterij komt in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties