bekeken: 414 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Camera houdt passagiers in de gaten

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 24 januari 2020, 13:36

Leestijd: 3 minuten

Om precaire rijsituaties en mogelijk ook ongevallen te voorkomen, is het de bedoeling dat auto’s in de toekomst hun sensoren niet alleen gebruiken om de bestuurder, maar ook de passagiers te controleren. Bosch heeft daartoe een nieuw interieurmonitoringsysteem met camera’s en artificiële intelligentie ontwikkeld.

“Als de auto weet wat de bestuurder en de inzittenden aan het doen zijn, wordt rijden veiliger en comfortabeler,” zegt Harald Kroeger, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch.

25.000 levens

Het Bosch-systeem kan in productie gaan in 2022. In dat jaar wordt veiligheidstechnologie die bestuurders waarschuwt voor slaperigheid en afleiding standaarduitrusting in nieuwe voertuigen. De Europese Commissie verwacht dat door deze nieuwe veiligheidsmaatregelen tegen 2038 25.000 levens gered kunnen reden en tenminste 140.000 ernstige verwondingen voorkomen kunnen worden.

Door een oogje in het zeil te houden op wat in de auto gebeurt, hoopt men een fundamenteel probleem van zelfrijdende auto’s op te lossen. Als na een geautomatiseerde rit op de snelweg de verantwoordelijkheid voor het rijden opnieuw aan de bestuurder wordt overgedragen, moet de auto zeker zijn dat bestuurder niet slaapt, de krant leest of een e-mail aan het schrijven is op zijn smartphone.

Aan 50 kilometer per uur legt een voertuig 42 meter volledig zonder toezicht af als de bestuurder slechts drie seconden indommelt of op de smartphone kijkt. Veel mensen onderschatten de daaraan verbonden risico’s. Dat heeft Bosch ertoe aangezet een interieurmonitoringsysteem te ontwikkelen dat dit gevaar detecteert, ervoor waarschuwt en ook rijondersteuning biedt. Een camera geïntegreerd in het stuur detecteert wanneer de oogleden van bestuurders zwaar worden, wanneer zij afgeleid zijn of wanneer zij hun hoofd in de richting van de passagiers op de achterbank draaien. Dankzij AI trekt het systeem de juiste conclusies uit deze informatie: het waarschuwt onoplettende bestuurders, raadt een pauze aan als ze moe zijn of vermindert zelfs de snelheid van het voertuig – afhankelijk van de wensen van de autofabrikant.

“Camera’s en AI maken van het voertuig een levensredder”, aldus Kroeger. Om dit te bereiken hebben de ingenieurs van Bosch intelligente algoritmen voor beeldverwerking en machine learning gebruikt om het systeem te leren begrijpen wat de persoon in de bestuurdersstoel aan het doen is.

Autonoom

Als de auto’s uiteindelijk volledig autonoom rijden, is het erg belangrijk dat zij hun chauffeurs begrijpen. Zodra het rijden geautomatiseerd is, zullen auto’s op de snelweg rijden zonder tussenkomst van de bestuurder. Maar de auto moet ook in staat zijn om in moeilijke situaties, zoals wegwerkzaamheden of bij het naderen van de afrit, de controle over het stuur terug te geven aan de bestuurder. Bestuurders moeten op elk moment tijdens de geautomatiseerde rit veilig het stuur kunnen overnemen, en de camera zorgt ervoor dat ze niet in slaap vallen. Als hun ogen voor een langere periode gesloten blijven, gaat een alarm af. Het systeem interpreteert ook de camerabeelden om vast te stellen wat bestuurders op dat ogenblik aan het doen zijn en hoe klaar zij zijn om te reageren. De overdracht van de verantwoordelijkheid voor het rijden wordt dienovereenkomstig getimed. “De bestuurdersobservatie van Bosch wordt een essentieel onderdeel van veilig geautomatiseerd rijden”, zegt Kroeger.

Passagiers

Het nieuwe Bosch-systeem houdt niet alleen de bestuurder in het oog, maar ook de andere passagiers, naast of achter de bestuurder. Daartoe wordt een camera boven of onder de achteruitkijkspiegel gemonteerd die het hele interieur monitort. Het systeem merkt bijvoorbeeld op dat de kinderen op de achterbank onbewust hun veiligheidsgordel hebben losgemaakt en waarschuwt de bestuurder.

Het is ook een triest gegeven dat geparkeerde auto’s de dood van kinderen kunnen veroorzaken. Het nieuwe Bosch-systeem herkent dit gevaar en waarschuwt de ouders meteen door een bericht te sturen naar hun smartphone. In geval van nood kunnen ook de hulpdiensten verwittigd worden.

Comfort

Het nieuwe Bosch-systeem betekent ook meer rijcomfort. De interieurmonitoringcamera weet wie achter het stuur plaatsneemt en past de achteruitkijkspiegel, stoel, stuurhoogte en het infotainmentsysteem aan aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder. Daarnaast kan de camera ook gebruikt worden voor oog- and handgestuurde controle van het infotainmentsysteem.

Hof vernietigt…1,2,3 AutoService rondt de…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties