bekeken: 457 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Car-Pass: 1648 gevallen van tellerfraude 2018

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 10 mei 2019, 09:43

Leestijd: 1 minuut

In 2018 kwamen 1648 gevallen van tellerfraude met Belgische occasies aan het licht. Daarbij werd de teller gemiddeld met 64.326 kilometer teruggedraaid. Dat meldt Car-Pass in zijn jaarverslag.

Een Iveco Daily bestelwagen uit 2011 onderging een wel erg drastische verjongingskuur. Zijn tellerstand verminderde van 572.670 naar 65.173 km, een daling met 507.497 km. Van alle vastgestelde fraudegevallen betreft 38 procent importvoertuigen uit Nederland. Ze zijn dankzij de uitwisseling van tellerstanden tussen Car-Pass en de Nederlandse RDW aan het licht gekomen. Op 2 jaar tijd is de fraude met Nederlandse voertuigen hierdoor met 58 procent gedaald.

Registraties

In totaal deelden 11.848 ondernemingen uit de autosector vorig jaar 16,1 miljoen kilometerstanden mee aan Car-Pass, dat zijn gemiddeld 2,5 registraties per ingeschreven voertuig. Voor een Volkswagen Sharan uit 2012, werd de hoogste kilometerstand genoteerd, namelijk 999.981 km.

De kilometerstanden die Car-Pass verwerkt, werpen een interessant licht op het rijgedrag van het Belgisch wagenpark. Een gemiddelde dieselwagen van max. 2 jaar legt jaarlijks 26.657 km af. Voor een even oude benzinewagen is dat 14.219 km. Hoe ouder de auto, hoe minder ermee gereden wordt. Ook het verschil tussen diesel en benzine neemt af met de leeftijd).

car-pass

Hybride

In 2018 werden er in totaal 819.345 Car-Pass documenten afgeleverd. Bijna 1 Car-Pass op 10 betrof een geïmporteerde tweedehands. Dit aantal is op 3 jaar tijd met 50 procent gestegen. De meerderheid (51 procent) van de geïmporteerde tweedehands voertuigen rijden op benzine. Dit in tegenstelling tot de binnenlandse verkopen, waar de dieselvoertuigen met 63 procent nog duidelijk in de meerderheid zijn. Men zoekt in het buitenland ook naar hybride en elektrische voertuigen.

Michel Peelman, gedelegeerd bestuurder van Car-Pass, stelt: “Met de toename van de import stijgt ook het risico op fraude. Vanaf 1 januari 2020 zullen de autoconstructeurs en invoerders verplicht zijn om de kilometerstanden uit hun centrale databank, aan Car-Pass mee te delen, wanneer het voertuig naar België wordt geïmporteerd. Bij gebrek aan een Europese wetgeving, komt deze federale wetgeving dus niets te vroeg.”

Tags: , , , , , ,

Mobiliteitsbedrijven blij met…Tweede adem voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties