fbpx
bekeken: 139 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

De juiste mensen

DOMEIN:

Geplaatst op: 16 september 2020, 09:16

Leestijd: < 1 minuut

De mensen maken de autosector. Dat is vanaf het prille begin van Aftersales Magazine altijd al de rode draad geweest in onze uitgaven. De komst van het coronavirus en de lockdowns heeft eens te meer laten zien hoe belangrijk het intermenselijke contact is binnen de sector die ons zo na aan het hart ligt.

Johan Demets & Barend Luiting

Het is van cruciaal belang om in het bedrijf te kunnen beschikken over de juiste mensen, met de juiste instelling en op de juiste positie. Marc Vanbergen van Brezan Autoparts noemt ze “ondernemers in loondienst”: mensen die de drive hebben van een ondernemer, maar feitelijk het statuut van werknemer genieten. Het gaat voornamelijk om verantwoordelijkheid nemen en zelfstandig handelen. Maar het gaat ook om voorrang geven aan de klant. 

Dat wil wel eens vloeken met een aantal ontwikkelingen in de sector, zoals schaalvergroting. Als we bijvoorbeeld kijken naar dealerbedrijven, dan zien we daar veel overnames. De top 50 van Belgische dealerholdings is net verschenen en laat zien dat hun marktaandeel nog niet het hoge concentratieniveau van buurland Nederland heeft bereikt. De verwachting is dat dat wel zal gebeuren. Het merkonafhankelijke autobedrijf gaat mee in die trend, zij het op een andere manier: door aansluiting bij samenwerkingsverbanden en franchising. Dat verleent de ondernemer meer marketingpower, en biedt hem toegang tot gezamenlijke initiatieven en gedeelde kennis. 

Intermenselijk contact kan grote wederzijdse loyaliteit opleveren, zoals Marc Vanbergen heeft mogen constateren onder zijn klanten. Carrossier Yves Petitjean zegt in dit nummer min of meer hetzelfde: zijn trouw aan de leveranciers wordt beantwoord door snelle service. In feite zijn beide partijen zo communicerende vaten. De uitdaging is om voldoende vers bloed in de sector te krijgen, zodat kan worden voldaan aan die o zo belangrijke basisvoorwaarde voor succes: kunnen beschikken over de juiste mensen. 

De combinatie van professionalisme, toekomstperspectief en een hoge mate van zelfstandigheid zorgt deels voor de nodige aantrekkingskracht bij de jeugd. Het feit dat de sector in een transitiefase zit waarin de vier termen ‘connectiviteit’, ‘autonomie’, ‘sharing’ (zoals in autodelen) en ‘elektrificatie’ samenkomen, kan daar een smakelijke cocktail van maken voor aankomende generaties. 

Autosalon van Brussel…Klaar voor elke uitdaging
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties