bekeken: 168 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

De nieuwe BER en het digitale tijdperk

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 25 maart 2020, 09:42

Leestijd: 2 minuten

De huidige groepsvrijstelling, ofwel BER, voor de autosector verloopt op respectievelijk 31 mei 2022 (BER 330/2010 voor de primaire markt) en 31 mei 2023 (461/2010 voor de markt van onderdelen, reparatie en onderhoud). In Brussel wordt momenteel uw toekomst voor de periode 2022-2030 voorbereid!

Volgens artikel 7 moet de Europese Commissie eind mei 2021 met een evaluatie van de huidige regelgeving komen. Dat proces is inmiddels in gang gezet. De commissie heeft al een zogenoemde evolution roadmap gepubliceerd, waarin beschreven staat hoe men denkt die evaluatie van de BER of block exemption regulation te gaan uitvoeren. Daarbij hoort een uitgebreide consultatieronde onder de betrokken partijen. Er gaan geruchten dat binnen de commissie wordt nagedacht over het volledig afschaffen van de groepsvrijstelling en om de economische werking van vraag en aanbod zijn gang te laten gaan. Hoewel dit onwaarschijnlijk lijkt, weet je nooit hoe de knikkers rollen.

De meeste marktpartijen gaan ervan uit dat er een nieuwe BER zal komen ter vervanging van 461/2010, die afloopt in 2023.

Vooral autofabrikanten hebben baat bij zo’n vrijemarktwerking. Die constructeurs kunnen dan hun gang gaan, zowel in dealernetten als in het onafhankelijke kanaal, inclusief dataproviders, waaronder leveranciers van technische informatie, equipmentleveranciers en universele autobedrijven. Eigenlijk is de BER 330/2010 al een algemene vrijstelling en zijn een aantal specifieke punten in een zogenoemde code of good conduct geformuleerd. Een hoofdpijnpunt is de manier waarop regelgeving in de digitale consumentenwereld moet worden gemaakt. Denk maar aan de mogelijke klantenbinding via een fabrikantenwebsite versus een dealerwebsite. Zeker als die websites beide data-afspraken met klanten willen maken.

Vrije mededinging

Acea zal waarschijnlijk graag zien dat zoveel mogelijk zaken buiten een BER om geregeld worden, waarbij uiteraard de nodige algemene regels rond concurrentie gelden, in het EU-verdrag opgenomen in de artikelen 81 en 82 betreffende vrije mededinging. Zo is er een absoluut verbod op kartelvorming. Volgens bronnen in Brussel zijn er zeker politici te vinden die niet tegen de opheffing van de automobiele groepsvrijstelling zijn, zeker niet als het om de verkoop van auto’s gaat. Al eerder liet de commissie weten op dat vlak voldoende concurrentie te zien. Het verkooptraject is wat dat betreft vooral een zaak tussen fabrikanten en dealers.

De ervaringen met de huidige BER geven weinig hoop op een echt vrije markt. Want er zal ‘gevochten’ blijven worden over de regie in de digitale wereld. Of vrijemarktwerking wenselijk is, is maar de vraag. Velen in het onafhankelijke kanaal gaan ervan uit dat de vrije werking van vraag en aanbod vooral een hoge mate van monopolisering van de aftersales zal meebrengen. Het vrije kanaal kijkt vooral naar onderdelen, reparatie en onderhoud, oftewel de aftersales. Daar zullen wellicht voertuigdata bijkomen. De vraag is: krijgt Acea hier een kans om haar platform Extended Vehicle te integreren of kiest Brussel de kant van Figiefa en haar collega’s?

Speelveld

Zonder BER voor de aftersales geen gelijk speelveld in verband met voertuigdata. Dat laatste blijkt al moeilijk realiseerbaar onder de huidige BER 461/2010. De meeste marktpartijen gaan er in ieder geval van uit dat er een nieuwe BER zal komen ter vervanging van 461/2010, die dus afloopt in 2023, maar dat zal de partijen in met name de onafhankelijke markt de nodige inspanningen kosten. Daarbij hebben ze alle steun van de hele autosector hard nodig, om voldoende gewicht in de schaal te kunnen leggen. Want voordat je het weet, bepaalt de BER-2023 dat u aan het gecontroleerde data-infuus van de autofabrikanten hangt. Het is dus zaak om de inspanningen van de sectororganisaties te volgen en bovenal te ondersteunen, want hier wordt voor de komende tien jaar de toekomst bepaald van zowel dealer als merk-onafhankelijk autobedrijf.

Tags: , , ,

Jonge ondernemers met een…Beperkte dienstverlening bij…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties