bekeken: 607 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Distributiekettingen in de lift

DOMEIN: Productnieuws

Geplaatst op: 16 juli 2019, 10:30

Leestijd: 4 minuten

Tegenwoordig is twee derde van de moderne auto’s uitgerust met een distributieketting. En dat worden er steeds meer. Dat leerden we op een technische avond die grossier LKQ onlangs in zijn vestiging te Geel (voorheen De Jonghe Autoparts) organiseerde in samenwerking met Febi.

Stijn Thys, Sales Manager Belux bij Febi, leidde het thema ‘distributiekettingen’ in en verwees naar een aandeel van 66 procent bij actuele automodellen. De tendens is stijgend, voornamelijk als gevolg van krachtiger motoren. “Motoren met kleine cilinderinhoud, niet zelden compacte driecilinders, maar met verhoudingsgewijs hoge vermogens, maken dat vaker voor distributiekettingen wordt gekozen dan voor riemen”, verduidelijkte Stijn. “De kettingen krijgen dan grote krachten te verwerken.” Niet alleen het stijgende aandeel van distributiekettingen tegenover distributieriemen confronteert de garagist met dit slijtageonderdeel, ook tal van gebruiksomstandigheden maken dat de vakman er vaker mee in aanraking komt.

“Het is belangrijk om de historiek van het voertuig te kennen om een juiste diagnose te kunnen stellen.”

distributiekettingen_2019-02_5“Slechte smering is de meest voorkomende oorzaak voor een kettingbreuk of het inlopen in tandwielen”, ging de man van Febi verder. “Veel auto’s rijden slechts korte afstanden, waardoor de olie niet op de optimale werkingstemperatuur komt om een correcte smering te verzekeren. Bovendien treedt dan condensvorming op, waardoor de smeereigenschappen van de olie achteruitgaan.

Problemen met de distributieketting vinden niet altijd hun oorzaak in de ketting zelf, maar in aanverwante onderdelen, zoals kettingspanners en kettinggeleiders. Niet zelden zijn vooral kleine, moderne motoren te scherp berekend of onvoldoende doorontwikkeld, waardoor vroegtijdige slijtage van de distributieketting optreedt. In sommige gevallen wordt dit tijdens de productiecyclus erkend en wordt aansluitend een aangepast type ketting gemonteerd.”

Distributieketting versus tandriem

De distributieketting zorgt voor het openen en sluiten van de kleppen in de cilinderkop, verzekert dat de nokkenas synchroon draait met de krukas en garandeert dat de kleppen correct worden aangestuurd. Daarnaast neemt de distributieketting in de hedendaagse motorenbouw ook andere taken op zich, zoals de aandrijving van de oliepomp, de brandstofinjectiepomp of een eventuele balansas. Het gebruik van een distributieketting in plaats van een tandriem heeft voor motorenbouwers heel wat voordelen, maar daar staan ook wat minder positieve eigenschappen tegenover.

distributiekettingen_2019-02_10Febi maakt een onderscheid tussen drie types distributiekettingen, waarbij het verschil zit in de opbouw van de ketting. Het eerste type is de hulzen- of rollenketting: de binnenste schakel bestaat uit twee binnenschakels, twee bussen die in de bevestigingsogen zijn gedrukt, en twee rollen die boven de bussen roteren. Een busketting heeft een groter naadoppervlak dan een vergelijkbare hulzen- of rollenketting, wat resulteert in een lagere druk op het naadoppervlak en maakt dat dit type ketting minder onderhevig is aan slijtage. Het derde type is de bout-tandketting: hier zijn de middelste en binnenste schakels zo gevormd dat ze de krachtoverbrenging tussen ketting en kettingwiel kunnen overnemen.

Vrij nieuw is de combinatie van tand- en busketting. Dit levert een verbeterde kinematische bewegingssequentie op aan het begin en het einde van de ketting. Dit gecombineerde kettingtype loopt zeer soepel en precies passend over de tandwielen.

Door de vele samenwerkingsverbanden tussen automerken of het delen van motoren binnen groepen bestaan er vandaag tal van ‘platformen’ met compatibele onderdelen. Binnen het VW-concern is er de familie TSI-benzinemotoren. PSA, Mini en de BMW 1-Reeks delen ook een aantal benzinemotoren. De 1.3 JTD die bij Fiat veelvuldig aan bod komt, duikt ook op in de vroegere Opel Agila en Suzuki Wagon R+.

Een andere veel voorkomende krachtbron is de 1.6 HDi, door PSA gemonteerd in de Citroën C2 en Peugeot 3008, maar ook als 1.6 TDCi terug te vinden in de Ford C-Max of zelfs onder de kap van de Volvo C30. Per platform zijn speciale gereedschappen nodig. Soms is het verloop van de distributieketting zeer eenvoudig, maar soms kan dat ook zeer complex zijn als gevolg van de combinatie van tandwielen en ketting.

Schadegevallen

Trainer Alexander Swannet wees er tijdens de Febi-avond op dat vele schadegevallen op het eerste gezicht gelijk lijken, maar toch heel verschillende oorzaken kunnen hebben met elk een verschillend schadebeeld. “Het is belangrijk om de historiek van het voertuig te kennen om een juiste diagnose te kunnen stellen”, benadrukte Swannet. “De klant kennen en zijn rijgedrag in kaart brengen, is daarbij ook erg nuttig.” Problemen met of slijtage aan de distributieketting kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van bepaalde gebruikspatronen, zoals fout schakelgedrag van de bestuurder, veelvuldige korte ritten (met onvoldoende smering tot gevolg) en het niet respecteren van de voorgeschreven onderhoudsintervallen.

distributiekettingen_2019-02_9Maar ook wanneer de auto tijdig op onderhoud gaat, kan het mislopen door bijvoorbeeld het gebruik van motorolie die afwijkt van wat de constructeur voorschrijft, of het gemengde gebruik van verschillende motorolietypes. Liefst 80 procent van de problemen met distributiekettingen vindt zijn oorzaak in de gebruikte olie(kwaliteit). Meer dan de helft (55 procent) van de bestuurders wordt door hun garage nooit aangesproken over de motorolie en kent zelf ook niet het voorgeschreven olietype. Maar ook wanneer het olietype wel gerespecteerd wordt (SAE-aanduiding), kan er een afwijking van 20 procent voorkomen wat de viscositeit betreft, naargelang van de leverancier. Olie verversen voordat het opgelegde onderhoudsinterval is verstreken, helpt om de levensduur van de motor en alle motoronderdelen te verlengen.

Het vervangen van de distributieketting dringt zich op wanneer deze zich laat horen, of wanneer vermogenverlies optreedt door het verplaatsen van de kleppentiming. Wanneer zelfs na het vernieuwen van de distributieketting nog veel kettinggeluiden hoorbaar blijven, ligt dat veelal aan de tandwielen die niet zijn vervangen en op hun beurt slijtage vertonen. Alexander Swannet adviseert: “Wanneer de motor om een of andere reden al is uitgebouwd, is het handig en zinvol om meteen ook de distributieketting te vervangen. Bij vervanging is het best om niet alleen de ketting te vervangen, maar alle onderdelen waar de ketting mee in aanraking komt. Het combineren van verschillende kettingtypes is volstrekt uit den boze!”

“Let op voor de kettingspanners, want die ogen soms gelijk, maar zijn wel degelijk verschillend voor een diesel- en benzinemotor.”

Het juiste aanbod bij vervanging

Febi Bilstein biedt voor de aftermarket een zeer breed assortiment afgestemd op alle specifieke noden. Zo is elk type dubbel opgenomen in de catalogus. Naast de standaarduitvoering is er een Tritan-versie. Deze benaming staat voor een gepatenteerd procedé waarbij chroomnitride wordt opgedampt op de ketting, wat niet alleen resulteert in minstens 50 procent slijtagevermindering, maar ook in een daling van de CO2-uitstoot als gevolg van een 20 procent lagere wrijving.

De catalogus bevat niet alleen losse distributiekettingen, maar ook bijzonder handige volledige vervangingssets. Een aanrader omdat idealiter niet alleen de ketting, maar het volledige distributiesysteem wordt vervangen. De sets bevatten alles wat daarbij nodig is, inclusief kettinggeleiders en kettingspanners, nokkenasbouten en krukasbouten (waar met rekbouten wordt gewerkt). Alexander Swannet geeft nog volgende goede raad mee: “Let op voor de kettingspanners, want die ogen soms gelijk, maar zijn wel degelijk verschillend voor een diesel- en benzinemotor. Bekijk ook grondig de meegeleverde uitleg en illustratie(s), want motoren ondergaan frequent technische wijzigingen, die van invloed kunnen zijn op de kettingen en bijhorende onderdelen.”

 

distributiekettingen_2019-02_4Distributieketting rekt niet uit
Anders dan vaak wordt beweerd, ‘rekt’ een distributieketting niet uit. Ze kan wel ‘verlengen’ als gevolg van slijtage. Onder ‘slijtage’ verstaan we hier het verlies van materiaal aan de oppervlakte. Dit verlies kan op verschillende manieren veroorzaakt worden:
• abrasief: de oppervlakte wordt afgeschraapt, waardoor bramen ontstaan en kleine metaaldeeltjes loskomen die een vlotte loop van de ketting gaan hinderen (dit is het meest voorkomend en staat vaak in relatie tot de smering);
• oppervlakteverzwakking: dit verschijnsel is te wijten aan materiaalmoeheid;
• tribo-oxidatie: een chemische reactie die het kettingoppervlak beschadigt.

Tags: , , ,

Wereldwijde autoverkopen PSA…Autoverkopen Renault -6,7…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.