fbpx
bekeken: 358 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Een kijkje in de WLTP-kraamkamer

DOMEIN:

Geplaatst op: 2 juli 2019, 09:16

Leestijd: 2 minuten

Mercedes-Benz gunt de mediagasten een kijkje in het Emission Center Stuttgart, kloppend hart van al zijn tests inzake CO2- en andere uitstoot. In dit laboratorium vindt voertuigcertificering plaats conform de mondiale WLTP-eisen (de zogeheten Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Alles gebeurt in omstandigheden die zijn vastgelegd in wetgeving. Zo worden de auto’s bij exact 23 graden Celsius en 75 procent luchtvochtigheid onder de loep genomen. De voertuigen rijden niet op eigen kracht naar de rollenbank, maar per elektrische trekkar. Zo krijgt de motor geen gelegenheid om op te warmen en op die manier mogelijk de uitkomsten te beïnvloeden. Een grote ventilator simuleert frontale rijwind, aan de achterzijde zijn beide uitlaten aangesloten op metalen buizen. Ze leiden naar een aangrenzende ruimte die volgestouwd is met meetapparatuur.

De geteste brandstofmotoren draaien op normaal verkrijgbare benzine of diesel. Maar omdat de brandstof die voor de test wordt gebruikt, gecertificeerd moet zijn, hangt er een buitensporig prijskaartje aan. In de testruimte wordt onder meer het temperatuurverloop van een dag nagebootst, om te bepalen of en hoeveel brandstof verdampt. Na dertig dagen moet de vloeistof afgevoerd worden, omdat de chemische samenstelling dan kan gaan afwijken van de norm.

Uurtje testen

De emissiemeetcyclus duurt ongeveer een uur. Daarna wordt de partikelfilter verwijderd en in een gerobotiseerde weegschaal gehangen. Die draait 24/7 en is uiterst secuur. “De hoeveelheid partikels is zo klein, dat we de factor ‘mens’ moeten uitsluiten”, zegt Harald Behrendt, hoofd van de afdeling Powertrain Testing. Vanaf volgend jaar riskeert immers elke voertuigfabrikant die niet voldoet aan zijn door Europa vastgestelde grenswaarde, een boete: 95 euro per gram CO2 en per verkocht voertuig.

Bijna onvermijdelijk valt aan het einde van de rondleiding de term ‘sjoemelsoftware’. Hoe voorkomt men hier in Stuttgart dergelijke uitglijders? ’Uiteraard’ is de firma List & Bedrog afwezig op deze site, luidt de reactie van Behrendt. Hij staat in voor de integriteit van zijn eigen medewerkers. Bovendien zijn het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) en instanties als TÜV en Dekra doorlopend aanwezig, om de certificering te onderwerpen aan een audit. “En als er een update van software is, dan ontvangen wij en zij die direct.” Eén ding is zeker, wil hij maar zeggen: hier gebeurt niets stiekems.

Francis Deprez ceo D’Ieteren…Arval: WLTP beïnvloedt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties