fbpx
bekeken: 121 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

EV vraagt veel van bandenverkopers

DOMEIN:

Geplaatst op: 24 september 2020, 09:00

Leestijd: 2 minuten

De toename van elektrisch aangedreven auto’s in ons wagenpark – zowel hybride als volledig elektrisch – maakt goed advies van de bandenverkoper steeds belangrijker. De diversiteit aan elektrische voertuigen en bijbehorende banden is complexer dan het soms lijkt.

Een elektrische auto is door de aanwezigheid van het batterijpack ongeveer 25 tot 30 procent zwaarder dan een auto met een verbrandingsmotor. Dit betekent een extra belasting voor de autobanden, die daardoor eerder slijten. Daarom versterken bandenfabrikanten de zijwand van bestaande banden om er XL-versies van te maken (extra load). Of ze ontwikkelen compleet nieuwe bandentypen, speciaal voor elektrische voertuigen. Naast het hogere gewicht van een EV is er ook het feit dat het koppel van de elektromotor onmiddellijk volledig beschikbaar is. Dat kan dus leiden tot een hogere bandenslijtage. 

De juiste band onder de auto is altijd een must, maar bij EV’s is een goed advies extra op zijn plaats. Dus is het voor de bandenverkoper belangrijk om zich ook als een EV-specialist te profileren. Tot voor kort waren er maar weinig specifieke banden voor EV’s op de markt, maar dat is aan het veranderen. Er komt steeds meer keuze. Ook de verschillen tussen de diverse modellen elektrische auto’s zijn groot. Mede daarom vergt een juist advies de nodige kennis van zaken. Vergeet ook niet dat banden bij de Europese Commissie onder een vergrootglas liggen omdat het fijn- of slijtstof dat neerslaat naast de verkeerswegen, voor een groot deel afkomstig is van banden. 

Compromissen 

Hoe groter het contactoppervlak en hoe zachter de toegepaste compound, des te beter is een band bestand tegen het grotere acceleratievermogen van EV’s. Daarbij moet het profiel wel zodanig zijn ontworpen dat er voldoende waterafvoer mogelijk is, om de rijveiligheid te kunnen waarborgen. Het rijcomfort, met onder meer het rolgeluid, is dan weer een ander aspect van een band. De juiste bandenkeuze voor een elektrische auto bepaalt ook de levensduur van de rubbers en leidt vaak tot 5 procent of zelfs meer extra rijbereik, vanwege een lagere rolweerstand. Uiteraard is het ook hier zoeken naar het juiste compromis voor de rijveiligheid, die in dit geval wordt bepaald door de remafstand. 

Bij kleinere EV-modellen als de Renault Zoé en de Kia e-Niro worden soms wat hardere banden geadviseerd. Dat kan het rolgeluid en in mindere mate het rijgedrag in negatieve zin beïnvloeden. Kort samengevat moeten specifieke EV-banden beschikken over een relatief zachte compound, sterke zijwanden, een groot contactoppervlak met toch voldoende waterafvoer, een lage rolweerstand en een zo laag mogelijk rolgeluid. Het zijn punten die straks ook nadrukkelijker worden aangegeven in het nieuwe EU-bandenlabel dat in de maak is.

Extinction Rebellion verliest…Brussel remt de datahonger
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties