bekeken: 370 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Geef schadeherstel een make-over

DOMEIN:

Geplaatst op: 18 maart 2020, 09:52

Leestijd: 2 minuten

Een tekort aan kwalitatief personeel in de schadeherstelsector is een probleem dat veel Europese bedrijven treft. Hoe het valt op te lossen? Wij laten u kennismaken met de visie van Jim Muse, vicepresident van de schadehersteldivisie bij Axalta voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Jim Muse

Gebrek aan belangstelling bij jongere generaties in combinatie met een verouderende beroepsbevolking: ziehier dé boosdoeners voor het gebrek aan ‘handjes’. En hoewel het onmogelijk is om de tijd of het verouderingsproces te stoppen, is er volgens Jim Muse toch een oplossing: “We moeten het imago van een baan als schadehersteller een broodnodige make-over geven.” Voorbij zijn de dagen dat je aan een pc gebonden was om handmatig kleurformules te zoeken en spuitstalen te maken, betoogt Muse. “Innovatie in technologie maakt het reparatieproces met autolakken sneller, eenvoudiger en winstgevender. De digitale tools in het hedendaagse schadeherstelbedrijf zijn logisch voor de technisch onderlegde jongere generatie werkzoekenden.”

Jarenlang waren schadeherstelwerkzaamheden statisch, vooral wanneer kleurovereenstemming gebeurde met microfiches en vervolgens met traditionele kleurstalen. Dankzij snelle technologische ontwikkelingen wordt het proces nu snel en nauwkeurig uitgevoerd. Moderne schadeherstelbedrijven maken gebruik van geavanceerde systemen die worden ondersteund door digitale tools voor kleurovereenstemming. “Hierdoor hebben schadeherstellers volledige mobiliteit binnen het bedrijf. In een cloudbased kleurmanagementsysteem genieten schadeherstellers draadloze toegang tot functies zoals metingen met de spectrofotometer, werkbladen en kleurenformules. Vanaf elk apparaat met een internetverbinding, zoals een smartphone of tablet.”

Spuitstalen

Eigenaren van schadeherstelbedrijven willen volgens Jim Muse meestal de zogenaamde generatie Z aantrekken. Mensen die geboren zijn tussen 1995 en 2014, van wie de oudsten nu al deel uitmaken van de beroepsbevolking of binnenkort op de arbeidsmarkt zullen verschijnen. Een omvangrijk aantal, dat naar verwachting bijna een kwart van de beroepsbevolking van de wereld zal gaan omvatten. Uit een recent onderzoek, onder meer bij twaalfduizend personen van de generatie Z in zeventien verschillende landen, is gebleken dat 80 procent van de jongeren streeft naar geavanceerde technologie, terwijl 91 procent verklaart dat technologie hun keuze van een baan zal beïnvloeden.

De sleutel om het tekort aan kwalitatief personeel te keren? Volgens de Axalta-topman moet de generatie Z getoond worden dat de schadesector een aantrekkelijk alternatief is voor andere beroepen. “Gen Z is een echte ‘digital native’, met een sterkere milieubewuste instelling dan al zijn voorgangers. Ze zijn opgegroeid in een digitale wereld. Voor hen is technologie een tweede natuur. Om de juiste snaar te raken bij deze groep werkzoekenden, moeten eigenaren van schadeherstelbedrijven bijvoorbeeld digitalisering en milieuduurzaamheid opnemen in hun communicatie op banenbeurzen en in samenspraak met adviseurs op vakscholen. Ook moeten schadeherstelbedrijven zorgen dat hun eigen groene denken zichtbaar is voor de volgende generatie.”

Nieuw talent

Er zijn volgens Muse voldoende aanknopingspunten om het huidige tekort aan kwalitatief personeel niet te laten uitmonden in de crisis van morgen. Eigenaren van schadeherstelbedrijven kunnen het tij keren en nieuw talent aantrekken door bij jonge werkzoekenden de juiste accenten van het beroep te benadrukken. Maar als een jongere eenmaal in dienst is, dan is de klus niet blijvend geklaard, zo waarschuwt Muse. “Behoud van personeel wordt dan uiteindelijk het doel. Een sterk gevoel van arbeidstevredenheid is een universele vereiste voor het behoud van werknemers – van elke leeftijd.”

Axalta

Voordat hij vorig najaar werd benoemd tot Vice President Refinish voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, werkte Jim Muse in diverse andere functies en regio’s bij Axalta. Zijn huidige thuisbasis is het hoofdkwartier in Bazel (Zwitserland). De onderneming levert lakken voor onder meer personenauto’s en bedrijfsvoertuigen en is meer dan 150 jaar actief in de lakindustrie. Axalta telt 14.000 medewerkers en meer dan 100.000 klanten, verdeeld over 130 landen.

Autobedrijven in weekend dichtRecyclage van gebruikte…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Johan Nerinckx: 15 april 2020 om 16:29

Digitale kleurjuistheid op kromme, slecht uitgedeukte auto… Wat een toekomst…
Och ja, in de toekomst worden er toch alleen maar deukjes hersteld. Voor grotere schades is er nog geen app…

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties