fbpx
bekeken: 198 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Inzittenden motorhome lopen aanzienlijk risico

DOMEIN:

Geplaatst op: 2 september 2020, 14:39

Leestijd: 2 minuten

Hoewel een motorhome veel zwaarder is dan een personenauto wordt de impactenergie door de typische constructie bij een botsing minder goed verspreid. Hierdoor neemt het risico op verwondingen bij de inzittenden merkbaar toe.

Dat concludeert consumentenorganisatie Touring naar aanleiding van een crashtest  met een motorhome en een personenwagen, die is uitgevoerd in samenwerking met de Duitse ADAC.

Frontale botsing

De crashtest werd uitgevoerd in het technisch centrum van ADAC. Er werd een frontale botsing gesimuleerd aan 56 kilometer per uur. In de motorhome zaten vier zogeheten crashtestdummy’s (poppen met sensoren en software): twee volwassenen vooraan, een kind in een kinderzitje achteraan samen met nog een volwassene. In de personenwagen zat een volwassen crashtestdummy aan het stuur.

Door het verschil in gewicht tussen beide voertuigen is de impactenergie op de personenwagen 50 procent groter. Deze energie wordt evenwel grotendeels homogeen verspreid, dankzij de zogeheten kreukelzones waarover moderne personenwagens beschikken. Concreet: de inzittenden zitten in een soort veiligheidskooi. Toch kunnen die kreukelzones niet voorkomen dat de bestuurder van de personenauto aan een hoog risico op verwondingen wordt blootgesteld. Vooral de borstkas, het linkerbeen en het hoofd bleken in deze test kwetsbaar.

Aanzienlijk risico

De schade aan de motorhome, die eenvoudig gesteld op een bestelwagenplatform gemonteerd is, vertelt een heel ander verhaal. Hier zijn de kreukelzones kleiner dan bij een gewone auto, omdat de prioriteit voor dit type voertuig het laadvermogen is. Uit de crashtest blijkt dat alle inzittenden een aanzienlijk risico lopen op verwondingen en daar zijn verschillende redenen voor, niet in het minst de manier waarop motorhomes gebouwd én geladen worden.

Naar aanleiding van deze crashtest formuleren Touring en ADAC een aantal aanbevelingen, zowel voor de bestuurders en (nieuwe) eigenaars van motorhomes als voor de constructeurs.

Aanbevelingen voor wie (voor het eerst) met een motorhome de weg op gaat:

  • Laad je motorhome optimaal: zware stukken onderaan, lichte bovenaan in de opbergruimtes.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van spanriemen zodat er geen spullen (kunnen) rondslingeren.
  • Vermijd glas en aardewerk: gebruik plastic of kartonnen vaatwerk. Klap alles dicht (tafels enzovoort).
  • Draag je gordel! Laat inzittenden nooit rondlopen in de motorhome terwijl je onderweg bent.
  • Pas je snelheid aan, hou voldoende afstand en anticipeer zodat je niet bruusk hoeft te remmen.
  • Beknibbel niet op veiligheid: ABS en rijstrookassistentie kunnen ongevallen voorkomen.

Constructeurs

Touring en ADAC richten zich ook tot de constructeurs. Ze vragen hen om ook in dit soort voertuigen te streven naar het maximaal toepassen van kreukelzones in de constructie. Op die manier kan de cabine bij een aanrijding meer gevrijwaard worden van schade. Ook dienen de achterste zetels beter verankerd te worden, zodat ze het minder snel begeven onder het gewicht van de inzittenden. Zo voorkom je dat gordels verschuiven van de heup naar de onderbuik en daar ernstige lichamelijke schade veroorzaken. En tenslotte is het belangrijk dat de kasten stabiel blijven zitten en zoveel mogelijk in de structuur van de motorhome verankerd worden.

Vulco Start-Up investeert in…Wijzigingen in salesmanagement…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties