bekeken: 237 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Jaguar Land Rover kiest NTN-SNR voor XE SV Project 8

DOMEIN: Productnieuws

Geplaatst op: 24 juli 2018, 11:39

Leestijd: 2 minuten

NTN-SNR Roulements is er buitengewoon trots op te zijn gekozen door de zeer selecte Jaguar Special Vehicle Operation (SVO)-dienst om mee te werken aan de hoogperformante XE SV Project 8.

Om tegemoet te komen aan de specificaties – een zo laag mogelijk gewicht van de lagers, hoge betrouwbaarheid, een bevestigingsmechanisme met hoge stijfheid en een vermindering van door frictie veroorzaakte verliezen – heeft NTN-SNR geput uit zijn ervaring op het gebied van de aeronautiek en keramische kogellagers voorgesteld. Om dit voorstel kunnen verwezenlijken, moest binnen een kort tijdbestek het hoofd worden geboden aan meerdere technologische uitdagingen.

jlr-ntn-snr-1-okNTN-SNR besloot voor de kogellagers van de Jaguar XE SV Project 8 te kiezen voor een technologie op basis van keramische wiellagers. Deze technologie was al getest in single seaters en prototypes tijdens de 24 uur Le Mans-race. Het eerste voordeel van deze technologie zit hem in het gewicht: de lagers zijn elk 210 gram lichter. Het lagere gewicht van 840 gram draagt positief bij aan de algehele prestaties van de sportwagen, aangezien gewicht een cruciale factor is. Daarnaast zorgen de keramische kogellagers voor een betere stijfheid van het bevestigingsmechanisme en een vermindering van de vervorming die kan ontstaan als het voertuig aanzienlijker wordt belast wanneer het als sportwagen op een parcours wordt gebruikt. Dit zorgt voor een zeer dynamische chassis, iets dat essentieel is voor een voertuig dat snelheden van 320 km/uur kan bereiken. Ten slotte is het verlies door frictie bij lagers met keramische kogels beperkter, hetgeen de sportprestaties ten goede komt en het verbruik vermindert.

Een drastisch testprogramma

Deze wiellagers met grote diameter zijn cartridge-lagers die met kracht op een aluminium spil worden gemonteerd. Een van de grootste uitdagingen voor NTN-SNR was het vinden van een oplossing voor het verschil in uitzettingscoëfficiënt tussen het aluminium van de as, het staal van de lagers en de keramiek van de kogels. De voorspanning van de lagers werd aangepast om nauwkeurige compensatiewaarden te verkrijgen en de integriteit van de lagers op de testbank te controleren bij extra belasting. Op deze manier kon NTN-SNR lagers leveren die wel 450 000 km meegaan en dus voldoen aan de zeer strikte specificaties van Jaguar. In het uitgebreide testprogramma van NTN-SNR werd ingegaan op alle aspecten van deze materialen en de verschillende belastingniveaus, waaronder het valse Brinell-effect (problemen met smering) en testen van stijfheid bij het draaien, om laminatie – dat kan leiden tot permanente vervormingen – te voorkomen.

De lagerringen worden vervaardigd in de productie-eenheid in Annecy-Seynod (Frankrijk), waar de kogels ook worden gemonteerd, en gesmeerd voordat de laatste controles worden uitgevoerd in de prototypewerkplaats bij de R&D-eenheid in Annecy.

Tags: , , ,

Jeep-topman vervangt zieke…Robert Bosch verkoopt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.