bekeken: 490 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Jonge ondernemers met een visie

DOMEIN:

Geplaatst op: 24 maart 2020, 09:18

Leestijd: 4 minuten

Kevin Naessens en Dieter Geldhof sloegen de handen in elkaar om Autobedrijf Naessens op de West-Vlaamse kaart te zetten. Het duo is zich bewust van het negatieve imago dat vaak nog op merkonafhankelijke garages rust. Daarom sloten ze zich aan bij het nieuwe concept Ecocarrepair.

Dieter Geldhof en Kevin Naessens kennen elkaar al sinds hun kindertijd. Dieter ging na het beëindigen van zijn opleiding autotechniek aan de slag in de werkplaats van een BMW-concessie. Al vlug kwam hij in een overgangsfase terecht, waarbij hij als zelfstandige in bijberoep de weg effende naar een toekomst als merkonafhankelijk garagist. Die mijlpaal ligt nu ruim drie jaar achter hem. Kevin droomde van een toekomst als handelaar in tweedehandsauto’s, maar dan vooral een zeer selectief aanbod van jonge occasies uit het hogere segment. Nu zowat een klein jaar geleden besloten Dieter en Kevin om hun activiteiten te koppelen. Of liever: ze door een hechte en complementaire samenwerking wederzijds op te waarderen. Hun kraaknette pand is gevestigd aan de Meensesteenweg 90 in Kortrijk.

Het was vooral het aspect ‘opleiding’ dat doorslaggevend was om zich aan te sluiten bij het nieuwe Ecocarrepair-concept.

“Toen ik vroeger bij de BMW-concessie werkte, was ik het gewend om voortdurend verplicht of vrijwillig opleidingen te volgen”, verduidelijkt Dieter Geldhof. “Als zelfstandige en merkonafhankelijke garage beschik je niet over die permanente opleidingsmogelijkheden, terwijl je toch evenveel nood hebt aan dat soort informatie, en dan bovendien voor verschillende merken. Ik leerde in de merkconcessie ook een werkwijze aan die vertrekt vanuit de analyse van het probleem, van het bestuderen van schema’s, om dan een diagnose te stellen en het probleem aan te pakken. Ecocarrepair biedt ondersteuning voor deze werkwijze, wat ik uiterst belangrijk acht.” Maar het was toch vooral het aspect ‘opleiding’ dat voor Dieter doorslaggevend was om zich aan te sluiten bij dit nieuwe concept.

Focus op opleiding

Van Heck Interpieces introduceerde het concept ‘Ecocarrepair’ begin 2019 via zijn grossiers. “We stelden steeds meer vraag vast naar een zeer toegankelijk label, zonder abonnementskosten en IT-druk”, zegt Tim Lagae, Account Manager & Teamcoach Sales bij Van Heck Interpieces. “Dat was de aanzet voor Ecocarrepair, kortweg ECR, dat vooral focust op opleiding voor de onafhankelijke garagist.” Om het label te mogen dragen moeten de technische medewerkers van de Ecocarrepair-garage verschillende opleidingen volgen uit het ‘Automotive Academy’-aanbod, zoals Brembo Expert, Easy Airco, Easy Turbo, enzovoort. Verder staat een hotline ter beschikking voor ondersteuning bij diagnoses. Van Heck Interpieces voorziet ook in scherpe prijzen voor kwaliteitsvolle merken en een specifieke Ecocarrepair-uitstraling.

“Een hoger opleidingsniveau bij de mensen in de garage is een win-winsituatie voor henzelf en voor de grossier.”

David Stekelorum, zaakvoerder van Autoparts Stekelorum, was meteen gewonnen voor de formule, hoewel hij als grossier ook andere, betalende concepten van Bosch aanbiedt. Het Ecocarrepair-concept is laagdrempelig en daardoor van groot belang voor de onafhankelijke garage die bij wil blijven met de evoluties binnen de autosector. De Automotive Academy-opleidingscatalogus die de grossier kan voorstellen, is zeer breed, maar biedt evenzeer diepgang, met voor heel wat items een variatie van basiskennis tot expertniveau. “We stellen ook vast dat klanten die frequent opleidingen volgen, veel minder garantieclaims indienen en dat er weinig discussie rond is wanneer ze dat toch eens doen”, vult David Stekelorum aan. “Een hoger opleidingsniveau bij de mensen in de garage is een win-winsituatie voor henzelf en voor de grossier.”

Brede ondersteuning

Vandaag telt Autoparts Stekelorum al heel wat klanten met Ecocarrepair-label, het grootste aantal in België. Dieter Geldhof stelt evenwel vast dat sommige automerken en concessies de toegang tot merkspecifieke informatie versoepelen, maar ter compensatie ook als leverancier trachten op te treden, wat ze in concurrentie met de vaste grossier plaatst. “Concessionarissen krijgen ook stevige quota opgelegd voor de verkoop van onderdelen en wisselstukken, wat het begrijpelijk maakt dat ze groei zoeken bij de merkonafhankelijke collega’s”, zegt David Stekelorum. “Maar als grossier kunnen wij de zelfstandige garagist veel breder ondersteunen.”

Dieter Geldhof is niet bang van de technische evoluties in de toekomst, zolang hij zijn eigen werkwijze maar kan voortzetten.

Zo kan Autoparts Stekelorum specifieke gereedschappen uitlenen via LKQ Support. “Wij stellen vast dat onze klanten gemiddeld jaarlijks een vijftal gereedschappen uitlenen”, zegt de zaakvoerder. “Daarom hebben wij als grossier een contract afgesloten waarin we de noden van onze klanten bundelen.” Autoparts Stekelorum heeft ook zelf geïnvesteerd in een spoelmachine voor het reinigen van automatische versnellingsbakken en leent deze uit aan zijn klanten. David Stekelorum ziet een positieve toekomst voor de grossier: “Er zijn er altijd die ophouden te bestaan, om welke reden ook, en dat leidt tot een concentratie naar de sterkere spelers met een aanbod dat best aansluit op de noden van de onafhankelijke garagist.”

Technische evoluties

“Mogelijk gaat de verkoop van onderdelen achteruit wanneer de elektrificatie van het wagenpark zich toch grootschalig zou doorzetten, maar dan vinden we ongetwijfeld andere dingen om verder te gaan”, zegt een vastberaden David Stekelorum. Hoewel hij niet overtuigd is van een volledig elektrische toekomst voor de auto, volgde Dieter Geldhof op eigen initiatief een opleiding elektrische voertuigen via Educam. Waar hij wel toekomst in ziet, is het herstellen van diverse stuurunits die nu steevast vervangen worden als er zich een probleem voordoet. Verder hoopt hij in verband met de jonge tweedehandswagens die zij verkopen op een versoepeling van de garantieafhandeling, waarvoor zij nu nog altijd moeten aankloppen bij een merkconcessionaris: “Hoewel de geldigheid van de fabrieksgarantie buiten kijf staat, ook voor auto’s die elders in Europa werden aangekocht, houden de meeste merkgarages zoveel mogelijk de boot af.”

Dieter Geldhof is niet bang van de technische evoluties in de toekomst, zolang hij over de nodige middelen kan beschikken om zijn eigen werkwijze te kunnen voortzetten. “Bij elke auto die je voor je krijgt, moet je logisch en gestructureerd nadenken”, geeft hij aan. “Als het gaat om een verbrandingsmotor, dan moet je je kennis van benzine- of dieselmotoren bovenhalen en alle relevante denkpistes uitdiepen tot je de oorzaak van het probleem vindt. Waar de klant ook mee komt, je moet het probleem altijd terugbrengen tot de essentie, en dan kun je het ook bijna altijd oplossen.”

Versterkende wisselwerking

Autobedrijf Naessens streeft ernaar waar mogelijk een gelijkwaardige service aan te bieden als de merkconcessie. Bij langer oponthoud in de garage gaat de auto bijvoorbeeld even door de carwash aan de overkant van de straat. Verder ziet het jonge ondernemersduo steeds meer een versterkende wisselwerking tussen de verkoop van tweedehandswagens en de garageactiviteiten. “Wie hier een mooie tweedehandswagen koopt, is blij ook bij ons terecht te kunnen voor onderhoud. En wie eerst in onze garage klant wordt met zijn ‘oude’ auto, is algauw geneigd om voor een volgende aankoop in onze showroom rond te kijken. De klantenbinding werkt voor beide luiken van het bedrijf”, besluit Dieter Geldhof.

‘Reparatiespelers hebben…De nieuwe BER en het digitale…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties