fbpx
bekeken: 146 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Klaar voor elke uitdaging

DOMEIN:

Geplaatst op: 17 september 2020, 09:15

Leestijd: 5 minuten

In 1992 richtte Yves Petitjean zijn eigen carrosseriebedrijf op in Vilvoorde. “Amper één op de tien mensen in mijn entourage geloofde in mijn start als zelfstandige, maar ik heb toen echt wel heel bewust gekozen voor dit beroep.” Yves gaat dan ook geen enkele uitdaging uit de weg.

Yves Petitjean voltooide een opleiding automechanica en ging aansluitend aan de slag in een garage. Zijn werkgever besloot echter het bedrijf een andere richting uit te sturen en de garage om te vormen tot carrosseriebedrijf. Deze omschakeling liet ook bij Yves de interesse voor carrosseriewerk ontkiemen. Meer nog, hij besloot meteen om zijn eigen weg te gaan. “In een straat met rijhuizen vond ik een pand met garage, geschikt om te starten met mijn eigen bedrijfje voor schadeherstelling van alle merken.” Omdat het gehuurde pand zich niet leende tot uitbreiding, moest Yves echter al snel op zoek naar een nieuwe locatie. 

“Ik sprak er de burgemeester op aan en hij raadde me aan te verhuizen en een nieuwbouw op maat te overwegen… Geen gering risico na minder dan acht jaar eerder van nul af aan te zijn begonnen. Uiteindelijk vond ik een betaalbaar en geschikt bouwterrein in Vilvoorde, waar we vandaag nog altijd zitten.” De beslissing had zware financiële gevolgen en ook zijn echtgenote Vinciane stapte mee in het carrosseriebedrijf om er de administratieve opvolging en het klantenonthaal te verzekeren. In die tijd werd dan ook bijna dag en nacht gewerkt om te kunnen overleven. “Gelukkig was de druk van verzekeringsmaatschappijen toen minder zwaar dan vandaag”, getuigt Yves Petitjean. 

Gezonde continuïteit 

Carrosserie Petitjean heeft bewust gekozen voor een gezonde continuïteit. Momenteel werken er twee vaste medewerkers en één op zelfstandige basis in de werkplaats. “Ooit waren het er meer en lagen er plannen op tafel om uit te breiden, wat op dit terrein trouwens mogelijk was”, vertrouwt Yves Petitjean ons toe. “We hebben gezocht naar een positief evenwicht, waarbij we het beste rendement halen. Waar nodig spring ik zelf bij. Dat doe ik sowieso, omdat ik graag voeling houd met de actuele praktijk van het vak en dicht bij mijn mensen wil staan.” De overtuiging leeft hier sterk dat je als klein bedrijf flexibeler bent, en minder gevoelig voor conjuncturele schommelingen. 

Samen met de verhuis naar de nieuwbouw in 1999 schakelde Carrosserie Petitjean volledig over op watergedragen lakken.

“Uiteraard is omzet belangrijk, maar groei nastreven is niet alles. Wij hebben gekozen voor een gezond rendement met respect voor onze levenskwaliteit. We willen ons niet ziek laten maken door sterke groeicijfers, die onvermijdelijk gepaard gaan met meer personeel, meer uitrusting en hogere financiële risico’s.” Met het oog op dat gezonde rendement hanteert Carrosserie Petitjean een gouden regel voor alle medewerkers: een onvoorwaardelijke ‘nulgarantie’ nastreven. Klachten waarvoor de zaak moet opdraaien, zijn dus uit den boze. “Tot op heden is dat ook verregaand gelukt”, stelt Yves Petitjean met terechte trots. “Geen garantiegevallen betekent geen verlies voor het bedrijf.” Alle uitgevoerde werkzaamheden worden op foto vastgelegd om eventuele discussie te vermijden. 

Watergedragen lakken 

“Een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden was altijd mijn gouden regel”, zegt Yves. Dat begint natuurlijk bij goede leveranciers. In de beginjaren was dat ICI Autocolor voor de autolakken. Na de overname van ICI Autocolor stapte Carrosserie Petitjean over naar Sherwin Williams Paints, de nummer twee in de Verenigde Staten. Na een kleine acht jaar hield deze het voor bekeken op de Europese markt. Vandaag staat MaxMeyer in de rekken, een label uit de PPG-portefeuille, aangekocht via het LKQ-filiaal in Deurne. “In de periode 1997-1998 begon de opmars van watergedragen lakken”, herinnert Yves Petitjean zich nog goed. “Er werd destijds gezegd dat 2000 het jaar van de grote verandering zou worden. Dat boeide me en ik werkte wat graag mee aan allerhande testprogramma’s.” 

Samen met de verhuis naar de nieuwbouw in 1999 schakelde Carrosserie Petitjean volledig over op watergedragen lakken. “Daar gingen echter heel wat kinderziekten aan vooraf”, duidt Yves Petitjean. “Werken met de nieuwe techniek was tijdrovender, omdat het uitdrogen langer duurde, wat niet meteen motiverend was. Ook de uitrusting moest worden aangepast en er was een overgangsperiode waarin beide laksystemen naast elkaar werden toegepast, alleen al omdat sommige kleuren op dat ogenblik nog niet beschikbaar waren als watergedragen lak.” 

Impact van elektronica 

Nog meer impact op het carrosseriebedrijf hebben de evoluties in de voertuigen zelf. “Toen duidelijk werd dat onze specialiteit stevig geïmpacteerd werd door de overweldigende opmars van elektronica in de auto, deden we een beroep op de merkdealers wanneer we vastliepen met boordcomputers na het vervangen van koetswerkonderdelen”, geeft Yves Petitjean aan. “Al snel beslisten we dat dit op termijn niet houdbaar was en investeerden we in eigen diagnosesoftware op de laptop en toegang tot de noodzakelijke software om ons in eigen huis te kunnen behelpen. Daarnaast kunnen we terecht bij een collegiale buur.” 

“Groei nastreven is niet alles. Wij hebben gekozen voor een gezond rendement, met respect voor onze levenskwaliteit.”

Een schadehersteller is niet meer mee zonder kennis van elektronica. “Vandaag is immers zowat alles aan een auto gelinkt aan elektronica en IT. Denk maar aan de ingebouwde zelfdiagnosesystemen. Vrijwel alle schadeherstel gaat nu gepaard met acties als kalibreren, uitmeten, ijken, enzovoort.” Yves Petitjean heeft de nodige kennis verworven deels via de praktijk en deels via cursussen en opleidingen: “Ik probeer altijd goed te weten waarover het gaat. Wie in dit vak niet meegaat met de evoluties in de auto-industrie, raakt snel achterop. Dat sluit niet uit dat we soms toch nog moeten aankloppen bij derden.” 

Goede relaties 

Carrosserie Petitjean werkt samen met twee hoofdleveranciers voor originele auto-onderdelen, APK (Auto-Parts Kontich) en APF Autoparts, die hem de levering verzekeren van alles wat hij nodig heeft voor zijn multimerkaanpak. “Onze trouw aan deze hoofdleveranciers, waar we zowat dagelijks bestellen, wordt ook beloond met een snelle levering. Eerder uitzonderlijk moeten we een beroep doen op een merkconcessie.” Daarnaast stelt Yves Petitjean vast dat er voor koetswerkonderdelen steeds meer vraag is naar tweedehandsstukken: “Zeker bij auto’s die al vier à vijf jaar op de teller hebben, dringen verzekeringsmaatschappijen hierop aan. Hier kunnen we voor 95 procent terecht bij Autohandel Verholen in Mechelen, een erkend recyclagebedrijf, dat hier bumpers ophaalt voor vermalen en verwerking.” 

“De grote uitdaging nu en morgen is vaktechnisch bijblijven en de nodige flexibiliteit aan de dag leggen om te blijven meedraaien.” 

Zoals gezegd komen alle paint-producten intussen van bij MaxMeyer, via het LKQ-filiaal in Deurne. “Ze hebben een zeer omvangrijk gamma, bieden een goede service over het totaalpakket dat we afnemen, maar de zeer snelle internationale expansie van de organisatie zien we enigszins als een gevaar voor de continuïteit.” Intussen heeft ook spot repair zijn intrede gedaan bij Carrosserie Petitjean. “We hebben geïnvesteerd in de nodige uitrusting en in de opleiding van onze mensen”, licht Yves toe, die gelukkig nog niet hoefde te investeren in een eigen wasinstallatie. Enkele meters verder in de straat is immers een carwash gevestigd, waarmee in de loop der jaren een goede collegiale relatie is gegroeid. 

Eigen baas blijven 

Yves Petitjean heeft er altijd alles aan gedaan om onafhankelijk te kunnen blijven. Hij heeft dan ook nooit toegegeven aan leasemaatschappijen. “Ik heb me zeker goed geïnformeerd, want goede kansen op een mooie instroom aan werk laat je uiteraard niet liggen”, verklaart hij. “Maar de gestelde eisen en de inmenging gingen me te ver, om nog maar te zwijgen van de druk op de uurtarieven.” Carrosserie Petitjean is wel erkend door verzekeringsmaatschappijen en aan de buitenkant is duidelijk het Eurogarant-kwaliteitslabel zichtbaar. De zaakvoerder is tevreden met zijn gevarieerde klantenkring, evenwichtig verdeeld tussen particulieren, verzekeraars en bedrijven met een eigen wagenpark. Vooral die laatste groep toont zich een trouw cliënteel. 

“De grote uitdaging nu en morgen is vaktechnisch bijblijven en de nodige flexibiliteit aan de dag leggen om te blijven meedraaien”, voorspelt Yves Petitjean. “Wij vinden het belangrijk om alle dagen met veel plezier te komen werken en hopen dat nog heel wat jaren zo te houden. Het is koffiedik kijken hoe de relatie met verzekeringsmaatschappijen de volgende jaren zal evolueren. We stellen vandaag al vast dat steeds meer particulieren gaan ‘shoppen’, her en der prijs vragen, om uiteindelijk bij de goedkoopste hun wagen achter te laten. Toch blijven we geloven in de oude wijsheid ‘eerlijk duurt het langst’ en de positieve mond-tot-mondreclame die daaruit voortvloeit.”

De juiste mensenDe toegevoegde waarde van JLM
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties