bekeken: 300 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Koersval Umicore na winstwaarschuwing

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 24 april 2019, 12:47

Leestijd: 1 minuut

Umicore, multinational in materialentechnologie en recycling, tempert de winstverwachting voor 2019. Het aandeel Umicore is vervolgens aan de beurs van Brussel met meer dan 16 procent gedaald.

Het bedrijf verwacht dat de recurrente EBIT voor het volledige jaar 2019 rond de 500 miljoen euro zal uitkomen.

China

Grote boosdoener is de tegenvallende vraag naar elektrische voertuigen in China. De vraag uit China en Korea naar de kathodematerialen van Umicore loopt daardoor een vertraging op van twaalf tot achttien maanden, zo meldt Umicore in een persbericht.

Daarnaast wordt de groep getroffen door een lage kobaltprijs en de instroom van kobalt uit artisanale mijnbouw. Kobalt is een belangrijk element voor de fabricage van batterijen, onder andere voor elektrische auto’s. “Umicore heeft een strikt beleid om dergelijke goedkopere eenheden kobalt uit artisanale activiteiten niet aan te kopen, omdat deze activiteiten onveilige en ongezonde werkomstandigheden inhouden en vaak ook kinderarbeid”, aldus het persbericht.

Lange termijn

Hoewel de winstverwachting ook voor 2020 naar beneden wordt bijgesteld, is Umicore overtuigd van succes op lange termijn: “Het leidt geen twijfel dat op middellange en lange termijn elektrificatie dé aangewezen manier is om de uitstoot van voertuigen aanzienlijk terug te dringen. Daarenboven biedt de technologie-roadmap, die gericht is op het verbeteren van de batterijprestaties op het vlak van rijbereik, laadtijd en duurzaamheid, voldoende mogelijkheden tot innovatie biedt op het vlak van materiaaltechnologie en differentiatie.”

Marc Grynberg, Umicore’s ceo, besluit met de opmerking: “Ik ben ervan overtuigd dat onze strategie om een leider te zijn op het vlak van schone mobiliteit en recyclage voor de Groep een duidelijk en veelbelovend groeitraject over de komende decennia uitstippelt. Op korte termijn betreur ik echter dat, ondanks onze pleidooien en het bewijs dat een ‘schone’ waardeketen bestaat, artisanale kobalt nog steeds via verschillende bevoorradingsketens zijn weg vindt naar eindproducten. Wij willen geen toegevingen doen op het vlak van het promoten van een duurzamere waardeketen voor herlaadbare batterijmaterialen.”

Tags: , ,

Wim Halsberghe directeur…Febelauto erkent…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.