fbpx
bekeken: 180 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Laadpaal als businessmodel

DOMEIN:

Geplaatst op: 22 september 2020, 09:27

Leestijd: 3 minuten

Joke van der Eerden is sinds begin dit jaar Benelux-directeur van EVBox, de van oorsprong Nederlandse producent van automotive laadsoft- en -hardware. Corona of niet, ook in 2020 hoopt ze op omzetgroei met dubbele cijfers. Hoe verloopt haar samenwerking met de autosector?

Haar Jaguar I-Pace is bepaald niet de eerste elektrische auto waarin ze zich voortbeweegt. Ook toen Joke van der Eerden (45) nog in dienst was bij achtereenvolgens diverse leasemaatschappijen en Hyundai Motor Nederland, was ‘elektrisch’ voor haar de standaard. Anno 2020 ziet ze met genoegen hoe de vloedgolf aan EV-modellen de vraag naar laadfaciliteiten positief beïnvloedt – en andersom: “Vijf jaar terug was het nog koffiedik kijken. Maar de huidige generatie EV’s, met haar grotere rijbereik, comfortabelere rijeigenschappen en betere betaalbaarheid, is een serieus alternatief voor de auto’s met klassieke aandrijving.” 

De app toont de locatie van de EVBox-installaties op diverse geografische niveaus en navigeert er desgewenst naartoe.

“De maatschappelijke aanvaarding is snel gegroeid, ook al vragen mensen soms of ik ‘dat laden’ niet vervelend vind. Ik antwoord dan meestal dat ik juist zo blij ben dat ik geen tijd meer verlies om te tanken. Ik kan mijn auto overal inpluggen en heb bij vertrek altijd een volle batterij.” Joke van der Eerden werd in juni 2018 Country Director NL en in januari 2020 Regional Director Benelux van EVBox. Ze zoekt nadrukkelijk het partnership met de autoconstructeurs en hun dealernetwerken. Midden mei van dit jaar plaatste Mazda Nederland bijvoorbeeld een webartikel over de laadpraktijk thuis, onderweg en op het werk. Het stuk eindigde met een all-in-one laadoplossing, in samenwerking met EVBox, bij aanschaf van een nieuwe elektrische MX-30. Een vergelijkbaar initiatief loopt met Kia in België en BMW in Nederland. 

Focus op b2b 

EVBox levert slimme, schaalbare laadpalen en bijbehorende beheersoftware voor elke parkeerplek en elektrische auto. Ook technische en commerciële trainingen (elk drie uur) behoren tot het pakket. Een groot deel van de business doet de onderneming met leasemaatschappijen, autoconstructeurs of dealerbedrijven. De focus ligt op b2b, meer in het bijzonder op fleets, nutsbedrijven en truck & bus. Het verdienmodel zit ook in diensten voor partijen met een eigen backoffice die ondersteuning zoeken bij de uitrol van elektrisch rijden. “EVBox is dus geen ‘stroomverkoper’, die snelladers exploiteert langs de weg. Ook wij leveren dergelijke stations trouwens, in 100, 175 en 350 kW, maar dan op andere locaties.”

“De autofabrikant of -invoerder wil zijn EV graag verkopen inclusief charger, als één pakket. Overigens bieden we niet alleen laadoplossingen, maar delen we ook onze kennis en ervaring breed in de markt. Daarvoor richten we bedrijven op, zoals ChargeUp Europe (alliantie voor oplaadinfrastructuur, red.) en verzorgen we events. We willen een platform creëren om al die innovatie samen te brengen.” EVBox heeft rechtstreeks afspraken met onder meer PSA en FCA. Op Benelux-niveau lopen de contacten met bepaalde constructeurs via de importeurs, denk aan BMW, Mini, Hyundai, Mazda en Ford. 

“De autofabrikant of -invoerder wil zijn EV graag verkopen inclusief charger, als één pakket.”

“Inderdaad, de klassieke kolom constructeur-invoerder-dealer. Logisch, want via die route komen de elektrische voertuigen op de markt. Maar ik sluit zeker niet uit dat we eveneens niet-merkgebonden ketens en werkplaatsformules zullen aanspreken – of zij ons. Ik koester wel degelijk de ambitie om er dit of volgend jaar campagne op te gaan voeren.” Of een raamovereenkomst met een constructeur of invoerder alle dealers verplicht tot EVBox, verschilt van partij tot partij. Ook speelt mee of sprake is van een nationaal dan wel internationaal contract. “Is er met een bepaald automerk geen overkoepelende afspraak, dan kan ook een individuele dealer of onafhankelijke garage zich bij ons melden voor een laadpaal. Dan zorgen wij voor advies en desgewenst de installatie, zowel op AC- als op DC-gebied. We zien trouwens dat die twee laadopties – ‘gewoon’ en ‘snel’ – bij steeds meer dealers tegelijk worden aangeboden.” 

Prognoses 

De opmars van de EV-markt lijkt niet te stuiten, maar ook door de prognoses van Joke van der Eerden heeft de coronacrisis een dikke streep gezet. “Voorspellen is nu nog moeilijker geworden dan het al was. We zijn er steeds in geslaagd om onze jaaromzet te verdubbelen. De recessie zal zonder twijfel fungeren als rem, maar tegelijk geeft ze ons wellicht een duwtje in de rug. In de samenleving is in korte tijd een sterkere bereidheid tot verandering en een grotere focus op duurzaamheid ontstaan. Hopelijk blijkt die compensatie voldoende om in de Benelux-markt onze jarenlange omzetgroei met dubbele cijfers ook in 2020 vol te houden.”

EVBox in cijfers

Van alle openbare laadpunten in België zijn er 15.000 van EVBox, en in Nederland zijn dat er 22.500. Wereldwijd zijn er inmiddels 125.000 EVBox-laadpunten, waarvan 85 procent in Europa. De overige 15 procent is verspreid over Noord- en Zuid-Amerika. Op het gebied van snellaadstations beschikt EVBox in Europa over ongeveer 5.000 installaties. Frankrijk is koploper, vooral door de overname in juli 2018 van sectorgenoot EVTronic (destijds goed voor 700 stations). Met name in Nederland ziet EVBox de vraag naar snelladers snel groeien. Dat manifesteert zich ook in de organisatie: was de Benelux-tak twee jaar geleden goed voor 130 medewerkers, intussen staat de teller op 600. 

Brezan: mensen bepalen het…Hankook en Profile steunen SOS…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties