bekeken: 118 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Meer mogelijk met mobiliteitsbudget

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 27 februari 2019, 10:33

Leestijd: 1 minuut

Vrijdag 1 maart treedt in ons land het mobiliteitsbudget in werking. Dit verruimt voor werkgevers de mogelijkheden om het woon-werkverkeer fiscaal te verrekenen. Het is goed voor het milieu en werknemers kunnen zelf kiezen hoe zij naar het werk willen reizen. Zowel werkgever als werknemer wordt er bovendien financieel beter van.

Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers een bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijker alternatief en aanvullend vervoer bekostigen met het geld dat overblijft. Voorwaarde is wel dat werknemer recht heeft op het langdurig gebruik van een bedrijfswagen.

Rekenvoorbeelden

Wat een en ander in de praktijk betekent, laat dagblad De Tijd aan de hand van twee rekenvoorbeelden in de krant van zaterdag 23 februari zien. In het eerste voorbeeld wordt uitgegaan van een Mercedes C-klasse als bedrijfswagen. De totale kostprijs voor de werkgever is 9750 euro per jaar. Voor dit bedrag kan een werknemer ook kiezen voor een milieuvriendelijker elektrische Nissan Leaf, ter waarde van 7029 euro. Daarbovenop kan hij nog een jaarabonnement NMBS nemen à 1300 euro, een jaarabonnement TEC à 580 euro en een stadsfiets kopen van 650 euro. Deze werknemer houdt vervolgens nog 191 euro bruto over (118 euro netto). Het belastingvoordeel voor de werkgever bedraagt 667 euro.

In het geval van een Audi A7, met totale jaarkosten van 14.000 euro, leidt de keuze voor de bescheidener VW Passat diesel, (jaarkosten 9500 euro) tot een CO2-reductie van bijna de helft. Met aanvullend een elektrische fiets en openbaar vervoerabonnementen houdt de werknemer bruto 546 euro cash over (netto 338 euro). Het belastingvoordeel voor de werkgever is in dit geval 2362 euro.

Keuze

De Tijd vermeldt er nog bij dat het mobiliteitsbudget een vrije beslissing is van de werkgever. Die is niet verplicht om het in te voeren. Ook de werknemer kan ervoor kiezen het mobiliteitsbudget te aanvaarden of te weigeren. In geval van promotie of demotie kan het mobiliteitsbudget mee veranderen.

Tags: , ,

Van Heck Interpieces lanceert…Hoe verkoop ik een elektrisch…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.