bekeken: 223 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

‘Moreel debat nodig over autonoom rijden’

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 26 oktober 2018, 15:45

Leestijd: 1 minuut

Op weg naar de volledig autonome auto, die ooit eigenhandig moet beslissen over stoppen of doorrijden, ontstaat voor ontwerpers een moreel dilemma: wanneer laat je het voertuig afremmen – en voor wie?

De antwoorden zijn niet eenduidig, concludeert het gerenommeerde Massachusetts Institute of Technology. Onderzoekers peilden online de mening van twee miljoen mensen, verdeeld over ruim tweehonderd landen. In de meertalige ADAS-game ‘Moral Machine’ kregen de deelnemers diverse  dilemma’s voorgelegd. Zoals: moet een zelfrijdende auto de levens sparen van gezagsgetrouwe omstanders of van ongeoorloofd overstekende voetgangers? De meeste respondenten gaven de voorkeur aan optie 1.

Overeenstemming

De onderzoekers constateren dat er wereldwijd op drie punten overeenstemming bestaat: mensen gaan vóór dieren, meer gaat voor minder en jong boven oud. Maar factoren als leeftijd, opleiding, geslacht, inkomen, politieke voorkeur en religie kunnen op regionaal niveau nogal verschil uitmaken. Zo bestaat in sommige delen van Azië, waar traditioneel leeftijd en ervaring gelden als positieve punten, minder sterk de neiging om bij een mogelijk fatale aanrijding jonge mensen te bevoordelen. In zuidelijke landen daarentegen overheerst het standpunt dat de jeugd juist wel gespaard moet worden.

Publiek debat

“We hebben geprobeerd inzicht te krijgen in de morele beslissingen die autonome auto’s moeten nemen”, schetst onderzoeksleider Edmond Awad van het MIT. “We weten namelijk nog niet hoe deze voertuigen dit moeten doen.” Volgens het MIT moeten de verschillen inzet worden van een toekomstig publiek debat. Want als bijvoorbeeld de VS in technisch opzicht domineren op het gebied van autonoom vervoer, zijn zij dat mogelijk ook wat de principiële keuzes betreft (voor wie remt de auto af?). Op het snijvlak van innovatie en openbare veiligheid moet daarom, adviseert het MIT, de mening van de burger actief gezocht worden. Zeker nu uit onderzoek van automobielclub AAA blijkt dat in de VS het draagvlak voor de meest ingrijpende ADAS-functies tanende is, sinds de ongevallen met voertuigen van Uber en Tesla.

Tags: , , , , ,

Recordomzet LKQ in derde…Jo Stenuit directeur design…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.