bekeken: 81 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

N-VA noemt ophef over wagenbelasting ‘paniek zaaien’

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 22 augustus 2019, 15:05

Leestijd: 1 minuut

De opmerking over de herziening van de wagenbelasting in de startnota van N-VA-voorman Bart De Wever heeft voor de nodige commotie gezorgd. “Paniek zaaien”, noemt De Wever het zelf.

Letterlijk staat in de startnota niet meer dan dit: “In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen. Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper.”

Tegenover Het Laatste Nieuws reageerde sectorfederatie Febiac met een rekenvoorbeeld waarin de consequenties van de nieuwe wagenbelasting werden doorgerekend voor acht courante automodellen. “Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro”, schrijft HLN.

Paniek

In een interview met de Vlaamse televisie reageert Bart De Wever daarop met de woorden: “Als je natuurlijk de huidige CO2 in het huidige fiscale kader theoretisch gaat doortrekken, dan kan je tot ‘fantastische’ verhogingen komen. En net om díe reden staat de hervorming in de nota aangekondigd. Het is dus wel zeer ironisch: een maatregel die ervoor moet zorgen dat dit soort verhogingen maal drie zich nooit kunnen voordoen, wordt aangegrepen om paniek te zaaien dat dit wél zo zal zijn. Er staat ook heel uitdrukkelijk in de nota dat dat niet de bedoeling is.”

Wat dan wel de bedoeling is, legt De Wever ook nog uit: “Hoe minder CO2 uw wagen uitstoot, hoe minder belasting op inverkeerstelling u betaalt. Dat is een eenmalige belasting bij aankoop van de wagen. Dus ik wil toch benadrukken: iedereen die vandaag rondrijdt, zal van deze hervorming niets merken. U moet bij de nieuwe aankoop van een wagen vanaf 2021 goed kijken wat de CO2-uitstoot is en dan kan u er zelfs voordeel mee doen.”

Tags:

D'Ieteren neemt Tru Road…Sinatec Europe distributeur…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.