fbpx
bekeken: 134 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Niet afwachten, vandaag handelen voor morgen!

DOMEIN:

Geplaatst op: 15 september 2020, 09:15

Leestijd: 5 minuten

Profile maakt zich helemaal op voor de elektrificatie van de aandrijvingen in de autosector. De onafhankelijke banden- en onderhoudsspecialist doet dat met de uitrol van een tot in de puntjes doordacht Profile Electric-concept in alle Belgische en Nederlandse vestigingen.

Dirk Lambrechts

Onder de Profile-vlag zijn meer dan tweeduizend mensen aan de slag in de Benelux. Profile benadrukt dat het een volledig onafhankelijke organisatie is, zonder enige band met grossiers of fabrikanten. “Een eerste uitdaging die we concreet en op korte termijn aanpakken, is het e-ready maken van de multimerkgarages die onder de Profile-franchiseformule werken”, zegt Dirk Lambrechts, Directeur Operations, Finance & ICT bij Profile. “De aandrijvingen in zowel personenauto’s als bestel- en vrachtwagens worden in meer of mindere mate geëlektrificeerd. Welke technologie zal doorbreken, is momenteel nog koffiedik kijken, maar elektrische aandrijving is niet meer uit te sluiten. Daarom hebben we een totaalconcept uitgewerkt om onze Profile-vestigingen in de Benelux klaar te maken voor de elektrificatie.”

Niek Kraak, Manager Franchise Ontwikkeling Benelux, Opleiding & Kwaliteitscontrole bij Profile, vervolgt: “We willen absoluut vandaag klaar zijn voor wat morgen komt. Er lopen momenteel immens veel ontwikkelingsprocessen voor nieuwe technologie. Sommige ontwikkelingen zijn zelfs al klaar voor marktintroductie, maar worden toch nog tijdelijk on hold gezet.” Het Profile Electric-concept dat in de Benelux wordt uitgerold, bestaat eigenlijk uit vier subconcepten die elk een specifieke invulling krijgen en achtereenvolgens worden geïmplementeerd. “Het gaat om Training, Equipment, Branding en ten slotte Product & Services”, legt Niek Kraak uit. “Training is de eerste fase die we opstarten voor ons traject, dat zal resulteren in het volledig uitgerolde Profile Electric-concept. We voorzien drie niveaus voor de cursuspakketten: Basic, Specialist en Expert.”

Basistraining

Profile selecteert de partners voor het opleidingsluik in België en Nederland, waakt ook over de inhoud van de cursuspakketten en ziet toe op de uitvoering. De inhoud kan door de externe partner uitgewerkt of door Profile aangeleverd worden, geheel of gedeeltelijk. De behaalde kwalificaties van alle Profile-medewerkers worden nauwgezet bijgehouden. “Al onze medewerkers moeten minimaal het Basic-niveau halen”, verduidelijk Dirk Lambrechts. “Daarnaast moet elke Profile-vestiging minimaal één medewerker met Specialist-kwalificatie in huis hebben om te voldoen aan de vereisten voor het Profile Electric-concept. Tot slot is het de bedoeling om tot een marktrealistische regionale spreiding te komen van vestigingen met Expert-classificatie.”

“Training is de eerste fase die we opstarten voor ons traject, dat zal resulteren in het volledig uitgerolde Profile Electric-concept.”

Dirk Lambrechts

Kennis over de elektrificatie van aandrijvingen is essentieel om e-ready te zijn. “We nemen al onze medewerkers mee in het trainingsbad, zowel diegenen die principieel instaan voor auto-onderhoud als wie zich hoofdzakelijk met banden bezighoudt. Kennis over de belangrijkste risico’s bij het omgaan met hoogspanning maakt integraal deel uit van deze Basic-opleiding, die voor alle medewerkers verplicht is. Dat komt dus neer op zowat tweeduizend mensen.” Omdat veiligheid prioritair is, moeten alle Profile-medewerkers kunnen herkennen wanneer een voertuig over hoogspanning beschikt en wanneer de wagen spanningsvrij moet worden gemaakt. In het belang van de veiligheid moet de monteur kunnen uitmaken welke handelingen hij mag verrichten na de basistraining, en wat hij moet doorschuiven naar zijn collega met Specialist-niveau.

Doorstuderen

Wie de basisvorming met succes heeft afgerond, kan vrijwillig kiezen om verder te studeren om de volgende niveaus te behalen. Een monteur die zich Specialist mag noemen, moet in staat zijn om een voertuig met hoogspanning spanningsvrij te maken en na het uitvoeren van de werkzaamheden weer onder spanning te zetten. Hij moet bekwaam zijn om hoogspanningscomponenten te controleren op hun goede werking, te demonteren en te vervangen in spanningsloze toestand. Het opzoeken en uitvoeren van de noodprocedures voor de verschillende modellen en merken mag geen geheimen hebben voor de medewerkers op Specialist-niveau, die overigens gecertificeerd moeten zijn volgens de geldende wettelijke voorschriften.

Niek Kraak

De allerhoogste trap in het trainingsprogramma voor het Profile Electric-concept is het Expert-level. Om toegelaten te worden tot dit opleidingsniveau moet de medewerker beschikken over alle kennis en vaardigheden die worden bijgebracht in het Basic- en Specialist-pakket. Na de Expert-cursus moet de medewerker bovendien in staat zijn om een diagnose te stellen aan alle componenten van de aandrijflijn van een geëlektrificeerd voertuig. Hij moet de inwendige opbouw en werking van de diverse hoogspanningscomponenten kennen, begrijpen en kunnen toelichten. Naast deze theoretische competenties is het natuurlijk ook de bedoeling dat een Expert daadwerkelijk de nodige werkzaamheden kan uitvoeren aan componenten onder hoogspanning.

Passende uitrusting

Maar het blijft dus niet bij de opleiding van de techniche medewerkers. Simultaan worden de Profile-vestigingen in de eerste fase ondersteund door middel van zowel de nodige gereedschappen als technische documentatie. “Het door ons samengestelde uitrustingspakket is bedoeld om de medewerkers met Specialist- of Expert-niveau te helpen bij hun werkzaamheden”, licht Niek Kraak toe. “Het gaat dan vooral om geïsoleerde sleutels en schroevendraaiers, nodig om voertuigen onder hoogspanning op een veilige manier en conform de wetgeving spanningsvrij te maken voor het uitvoeren van herstellingen. Voor de monteurs met Expert-niveau wordt de uitrusting nog aangevuld met specifieke apparatuur voor het stellen van diagnoses aan de hoogspanningscomponenten van elektrische voertuigen.”

“Het uitrustingspakket is bedoeld om de medewerkers met Specialist- of Expert-niveau te helpen bij hun werkzaamheden.”

– Niek kraak –

Elke werkplaatsmedewerker met Specialist- of Expert-kwalificatie beschikt over een EV-kit, waarin persoonlijke beschermende artikelen als handschoenen en een gezichtsmasker zitten. De Specialist beschikt bovendien over een aircoservicestation voor met R1234yf gevulde klimaatregelingssystemen, tevens voorzien van een spoelfunctie voor olie. Een hoogspanningsmeter en -isolatietester zijn de bijkomende instrumenten voor de Expert-gekwalificeerde monteur. Qua technische documentatie beschikt de Specialist minimaal over de noodprocedurerichtlijnen voor de voertuigen waarvan hij onderhoud en herstellingen verzekert. Daarbovenop krijgt de Expert toegang tot de originele schakelschema’s en handleidingen voor het (de)monteren van componenten in de geëlektrificeerde aandrijflijnen van de verschillende automerken.

Commercieel luik

De tweede fase op weg naar het Profile Electric-concept voorziet in de training van de baliemedewerkers. In het Basic-programma worden zij voorbereid op het beantwoorden van basisvragen van de EV-rijder. Zij moeten de voor- en nadelen van elektrisch rijden begrijpen en kunnen toelichten aan de klanten. Het Specialist-niveau focust op het actief promoten en verkopen van het Profile-aanbod met betrekking tot geëlektrificeerde voertuigen. De na het succesvol doorlopen van deze trainingsmodule als Sales Specialist gekwalificeerde medewerker moet klanten kunnen adviseren bij het kiezen van de meest geschikte mobiliteitsoplossing(en) naargelang hun behoeften. Een diepgaande kennis van de specifieke e-producten en e-diensten staat daarbij centraal, inclusief de markt van CPO’s (charge point operator) en EMSP’s (e-mobility service provider).

Expert-level is ook bij de commerciële opleidingen het hoogst haalbare niveau. Wie deze graad behaalt, is in staat om TCO-berekeningen uit te voeren in verband met de verschillende soorten aandrijflijnen en een offerte op maat te maken voor een vlootbeheerder. De Expert-medewerker kan de omschakeling van bestaande vloten met verbrandingsmotoren naar ‘groene mobiliteit’ begeleiden, evenals instaan voor de opvolging van de milieuvriendelijke wagenparken die Profile zal beheren.

Profile wil zich in de markt profileren met een onestopshopaanbod voor zowel de EV-gebruiker als de fleetmanager.

“Wanneer zowel de kennis van onze monteurs en baliemedewerkers als de uitrusting van onze vestigingen op het gewenste niveau is gebracht, zullen we dit ook uitdragen naar de buitenwereld”, vertrouwt Dirk Lambrechts ons toe. “We werken aan een specifieke EV-branding en -marketingondersteuning in onze fysieke vestigingen, alsook online.” Niek Kraak vult aan: “We zien onze toekomstgerichte branding ruimer dan enkel het logo en de icoontjes voor de geboden services. Ook de aanwezigheid van een openbaar laadstation is een duidelijk signaal naar het publiek. Per vestiging denken we minimaal aan één laadpaal, met goed zichtbare afbakening.”

Onestopshop

Als derde fase in de uitrol van het Profile Electric-concept volgt de introductie van Products & Services. “Een vestiging moet wel de eerste twee fasen met succes hebben afgewerkt voordat ze hiermee aan de slag kunnen”, benadrukt Dirk Lambrechts. “Daarbovenop zullen er specifieke trainingen ontwikkeld worden rond de EV Products & Services, die op Specialist-niveau gepland zijn”, vervolledigt Niek Kraak. Profile wil zich in de markt profileren met een onestopshopaanbod voor zowel de EV-gebruiker als de fleetmanager. Het aanbod zal kunnen bestaan uit laadstations, laadpassen, laadkabels, onderhoud en herstellingen voor EV’s, specifieke EV-banden, schoonmaakservice, enzovoort. Hierin moeten nog definitieve keuzes worden gemaakt. “De komende jaren verwachten wij in de Benelux-markten nog een uitbreiding van het aantal automerken met een zuiver elektrisch aanbod. Wij zijn met ons Profile Electric-concept in staat om hen een volledig paraat netwerk voor service en herstellingen aan te bieden.”

In een laatste fase van de uitrol zullen de Expert-vestigingen worden bepaald, die een regionale functie zullen hebben voor het oplossen van complexe storingen en herstellingen. Deze vestigingen hebben minstens één technisch medewerker die alle trainingsprogramma’s met succes heeft afgerond en de Expert-kwalificatie heeft behaald, alsook één commercieel medewerker met Sales Expert-niveau. “De installatie van de Expert-vestigingen is gepland in de eerste maanden van 2021”, zegt Dirk Lambrechts. “Daarmee zal ons Profile Electric-concept dan volledig uitgerold zijn.”

Onderzoek Car-Pass bedrijven…Autosalon van Brussel…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties