bekeken: 74 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Nieuwe campagne: houd afstand!

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 23 november 2018, 09:52

Leestijd: 1 minuut

Het Waalse agentschap voor de verkeersveiligheid AWSR lanceert een nieuwe bewustmakingscampagne om automobilisten en vrachtwagenchauffeurs aan te moedigen hun afstand te bewaren tijdens bepaalde manoeuvres.

In Wallonië laten elk jaar bijna veertig mensen het leven bij verkeersongevallen met een vrachtwagen. In 20 procent van de gevallen gaat het om het niet respecteren van een veilige afstand.

Onwetendheid

Een botsing met een zware vrachtwagen veroorzaakt een zeer heftige schok voor de inzittenden van de betrokken auto’s. De inzittenden van de truck zijn veel beter beschermd door de robuustere carrosserie en een hogere cabine. In 2017 was bij 554 gevallen van lichamelijk letsel door het verkeer in Wallonië tenminste één vrachtwagen betrokken. Deze ongevallen leidden tot 38 doden en 725 gewonden. Onder de doden waren 25 automobilisten, 6 voetgangers, 5 vrachtwagenchauffeurs en 2 bromfietsers.

Kennisgebruik en vooroordelen

Het niet respecteren van de afstand tussen weggebruikers speelt vijfmaal vaker een rol bij ongevallen met zware vrachtwagens dan bij ongevallen waarbij alleen personenwagens betrokken zijn. De wisselwerking tussen vrachtwagens en andere weggebruikers is niet altijd gemakkelijk vanwege een gebrek aan kennis en vooroordelen jegens elkaar. Onderzoek door AWSR toont bijvoorbeeld aan dat één op de vijf automobilisten niet weet dat de remafstand van een vrachtwagen langer is dan die van een auto. Dit gebrek aan kennis kan de bron zijn van gevaarlijk gedrag.

Liefde op afstand

De nieuwe AWSR-campagne adviseert automobilisten om het veiligste gedrag aan te nemen bij het in- of uitvoegen op de snelweg: voeg in achter de truck in plaats van ervoor en blijf achter de truck bij het uitvoegen. De campagne bestaat uit een tweetal posters langs snelwegen en secundaire wegen en op de radio via een humoristische reclamespot. Direct op de vrachtwagenchauffeur gerichte communicatie staat ook in de planning en zal zich richten op drie thema’s: afgeleid worden tijdens het rijden, slaperigheid en afstand houden.

Tags: ,

Camera in plaats van spiegel…Webshops op zoek naar…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.