bekeken: 501 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Onderdelendistributie the American way

DOMEIN:

Geplaatst op: 12 juli 2019, 10:00

Leestijd: 4 minuten

Nu de Parts Point Group in handen is gekomen van de Alliance Automotive Group, de Europese dochter van de Amerikaanse onderdelendistributeur GPC-Napa, kwam AAG-topman Jean-Jacques Lafont zelf een kijkje nemen bij de opening van het nieuwe logistiek centrum in het Nederlandse Ede.

“De transparantie in de markt laat niet toe dat er grote prijsverschillen zijn. Je onderscheidende vermogen moet je met name zoeken in het dienstenpakket, de services.”

 

De Nederlandse mededingingsautoriteiten moeten hun goedkeuring nog uitspreken over de aangekondigde overname van Parts Point door AAG/GPC. Daarom bleef CEO Lafont bij de opening van het nieuwe logistiek centrum op de achtergrond en kon hij nog niet veel zeggen over eventuele plannen in de Benelux. In een exclusief gesprek met Aftersales Magazine nam hij wel de tijd om uitgebreid over schaalvergroting in de onderdelendistributie te filosoferen. Duidelijk is dat Nederland en België belangrijke schakels zullen zijn in de AAG-keten: “In Europa is de schaalvergroting binnen de onderdelendistributie nog niet ten einde. De mogelijkheden om grote stappen te zetten worden wel kleiner. Dat die kar voornamelijk wordt getrokken door naar internationalisering strevende Amerikaanse onderdelendistributeurs, is wel een feit.”

Wat zijn de USP’s van AAG? Waarin onderscheidt de groep zich van de internationale concurrentie?

“De schaalvergroting en de consolidering leiden ertoe dat je je niet echt kunt onderscheiden met andere producten dan de eigen merken. De concurrentie biedt immers dezelfde producten aan. De transparantie in de markt laat ook niet toe dat er grote prijsverschillen zijn. Je onderscheidende vermogen moet je met name zoeken in het dienstenpakket, de services. Dat heeft ook zijn voordelen, want daarin heb je alles in eigen hand.”

Wat zijn de belangrijkste services van AAG?

“Ook dat is geen hogere wiskunde. Voor het autobedrijf is, zoals iedereen weet, de beschikbaarheid van de benodigde onderdelen cruciaal. De kwaliteit van de logistieke dienstverlening, inclusief de actualiteit van de voorraad, zijn de factoren die de binding met het autobedrijf versterken. Dat geldt ook voor de technische ondersteuning en het faciliteren van trainingen, iets wat bij Parts Point Group goed is georganiseerd overigens. Met dergelijke diensten moeten we ons continu onderscheiden. In de praktijk komt dat neer op gewoon keihard werken en zorgen dat je dicht bij de klant blijft: korte communicatielijnen en snel reageren op klantenvragen. Op operationeel niveau moet de binding tussen de klant en onze organisatie erg hecht zijn. Dat is mensenwerk.”

Wat is het belang van de werkplaatsconcepten?

“Die zijn uiteraard van groot belang. Maar er zijn wel de nodige nationale en regionale culturele verschillen. Ook hier geldt dat je de klant goed moet kennen. Met werkplaatsconcepten kun je overigens wel de kwaliteit van je dienstverlening versterken, naast de services die ik net noemde. Daarnaast denk ik dat wij ons op een heel persoonlijke manier opstellen tegenover de klant, het autobedrijf.”

Waarom is een Europese schaalvergroting zo belangrijk voor individuele, voorheen nationale onderdelendistributeurs?

“De aftermarket groeit nog steeds, maar als bijvoorbeeld de elektrificering doorzet, zoals overheden en ook autoproducenten bepleiten, dan komt er een tijd dat de markt zal krimpen. Daar moet je nu al op voorsorteren door te zorgen voor een stevige footprint in de markt.”

Wat is de toekomst van internationale buying groups als ATR, Temot, Group Auto International, ADI, Nexus, Amerigo en Global One?

“De functie van de buying groups is aan het veranderen. Historisch gezien bundelden zij voor de aangesloten grossiers de inkoopkracht. Daarvoor heb je die buying groups nu niet meer nodig. De huidige distributeurs zijn zo groot dat hun inkoopkracht, maar ook hun strategische samenwerking met onderdelenfabrikanten een een-op-eenrelatie is geworden. De nieuwe rol van de buying groups zit in de grote onderwerpen, zoals connectiviteit, en de begeleiding bij het leggen van de contacten met platformen. Hun rol begint te lijken op die van een sectororganisatie.”

Connectiviteit, met name de toegang tot voertuigdata, is een heikel onderwerp. Platforms als Caruso, Carmunication, Otonomo, G-Connect en een handvol andere zijn nu op zoek naar partners om tegenwicht te creëren tegenover het extended vehicle-platform van de gezamenlijke autofabrikanten. Wat is het standpunt van AAG daarin?

“Het is wachten op de besluitvorming in Brussel. Als die ervoor zorgt dat er een gelijkwaardig speelveld ontstaat voor het merkgebonden en het merkonafhankelijke kanaal, komen de platforms voor de vrije markt in beeld. In mijn filosofie is Carmunication het platform waar de onderdelendistributeurs voor zouden moeten gaan. Dat is echt onafhankelijk. Bij Caruso spelen ook onderdelenfabrikanten een rol en die spreken de autofabrikanten wel eens naar de mond. Idealiter zou natuurlijk een krachtenbundeling van het onafhankelijke kanaal de beste oplossing zijn, maar de praktijk zal zijn dat er meerdere platformen naast elkaar zullen opereren. Het zal – denk ik – zelfs zo zijn dat de grotere distributeurs, soms om nationale redenen, bij meerdere platformen aangesloten zullen moeten zijn. Misschien dat de grote distributeurs wel een eigen platform gaan opzetten. Wie zal het zeggen?”

Is een krachtenbundeling dan helemaal niet mogelijk?

“Als het alleen om voertuigdata zou gaan, wellicht wel, maar vergeet niet dat de platformen straks met de klantendata enorme marketingmogelijkheden krijgen. Voor het autobedrijf gaat het erom via de voertuigdata de noodzakelijke werkplaatsklussen te kunnen klaren. Andere partijen willen de data analyseren om bijvoorbeeld het onderhoudsmoment te kunnen voorspellen. Daar zijn vooral fleetowners in geïnteresseerd. Weer andere partijen willen weer heel andere diensten aanbieden. Doordat dat concurrentieveld zo groot is, zul je meerdere platformen zien die allemaal om dezelfde klantenconnectie gaan strijden.”

Er zijn in Europa een paar grote e-commerceplatformen of webshops: Oscaro, Mister Auto, Delticom om er maar een paar te noemen. Heeft AAG op dit terrein plannen?

“Nee, voorlopig niet in ieder geval. Ik geloof niet zo in b2c-activiteiten vanuit onze business. We monitoren de ontwikkelingen wel. Als er een winstgevend verdienmodel mogelijk is en de vraag vanuit de klant neemt toe, moet je natuurlijk niet de andere kant opkijken.”

AAG in Europa
De omzet van AAG zal, als de overname van Parts Point Group door de autoriteiten is goedgekeurd, ruim 2,7 miljard euro bedragen. Daarmee is AAG de nummer twee na LKQ-Fource en laat het Autodis-Doyen achter zich. Daarachter zijn Uni-Select, Intercars, Wessels Müller en in iets mindere mate SAG de overige grote distributeurs, waarbij de laatste drie nog niet in handen zijn van een Amerikaanse distributeur of investeerder. In de thuismarkt Frankrijk is AAG goed voor 1,1 miljard euro omzet, in Groot-Brittannië voor 960 miljoen euro, inclusief Platinum (65 miljoen euro omzet). In Duitsland wordt momenteel bijna 400 miljoen euro omgezet, via een drietal regionale grossiers. Verder staat AAG op het punt een Poolse distributeur in te lijven. Parts Point Group realiseert in de Benelux een omzet van 300 miljoen euro.

Zeker vijf PCA…Wereldwijde autoverkopen PSA…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties