bekeken: 32 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

‘Opel in 2020 weer profitabel’

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 9 november 2017, 15:14

Leestijd: 1 minuut

Op donderdag 9 november gaf Opel-topman Michael Lohscheller (foto) een persconferentie, die live via een online stream was te volgen. Hierin maakte Opel de plannen bekend voor een toekomst die de autofabrikant bijna niet meer gegund was. “De efficiency moet omhoog en de loonkosten omlaag.”

“De afgelopen twintig jaar heeft Opel 20 miljard euro verbrandt. Er zijn fabrieken gesloten, meer dan 30.000 jobs verloren gegaan en dat heeft allemaal niet geleid tot een profitabeler Opel-Vauxhall. Status quo is geen optie. Veranderen is een must”, vulde PSA-topman Carlos Tavares aan.

De belangrijkste punten uit het reddingsplan voor Opel:

  • Opel moet in 2020 weer profitabel zijn.
  • Een lager break even-punt van 800.000 auto’s.
  • Inzetten op meer elektrische (inclusief hybride) modellen. In 2024 zullen alle modellen een elektrische variant hebben.
  • De loonkostenratio in relatie tot de omzet moet naar beneden, van 5,6 naar 4,7 procent in 2020. Het aantal divisiedirecteuren gaat van twintig naar tien. De Opel-board zal van negen naar zes personen gaan.
  • De totale productiekosten per auto moeten met 700 euro dalen.
  • Opel wordt actief in twintig nieuwe landen, voornamelijk buiten Europa.
  • De bestelwagenafzet moet met 25 procent omhoog.
  • Het R&D centre in Rüsselsheim wordt het wereldwijde competence centre voor PSA. Hier wordt onder andere gekeken naar de brandstofcel.
  • 40 procent van de verkopen in 2020 zal uit suv’s bestaan.

Aan de slag

De groep PSA/Opel/Vauxhall moet het tweede merk van Europa worden. Vooral de marketeers zullen daarvoor aan de slag moeten. Hoewel Opel Duits moet blijven en Vauxhall Brits zullen de platforms en de aandrijflijnen hoofdzakelijk Frans zijn. Dat een strikte scheiding van de merken Opel, Vauxhall, Peugeot en Citroën gehandhaafd blijft, lijkt goed nieuws voor de Opel-dealers, hoewel Lohscheller liet doorschemeren dat de digitale wereld ook aan de fabrikant niet voorbijgaat. Er zal een andere mix aan salesactiviteiten komen, waarin de verkoop via internet een belangrijker rol gaat spelen. Wat de aftersales betreft moet de brutowinst in 2020 met 100 miljoen euro omhoog.

Tags: , , , ,

BMW lanceert BMW CarDataStandox biedt onlinehulp met…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    Geen Reacties.