bekeken: 174 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Orders elektromobiliteit Bosch: 13 miljard euro

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 11 september 2019, 12:54

Leestijd: 1 minuut

De deze week begonnen IAA Frankfurt wemelt van de autofabrikanten met initiatieven op het gebied van elektromobiliteit. Toeleverancier Bosch meldt sinds begin 2018 bestellingen ter waarde van dertien miljard euro op dit terrein te hebben binnengehaald.

Het orderboek bevat diverse projecten om elektrische aandrijflijnen voor personenwagens en lichte vrachtwagens te produceren. Daardoor kan Bosch zich naar eigen zeggen goed handhaven in “de moeilijke omstandigheden van vandaag.” De bedrijfssector Mobility Solutions ontwikkelt zich beter dan de wereldwijde autoproductie in 2019. “De transformatie van mobiliteit is uitdagend, maar biedt ook kansen. En die willen we grijpen”, aldus bestuursvoorzitter Volkmar Denner.

Verfijnen en versnellen

Vanuit technologisch oogpunt blijft het concern zowel de conventionele aandrijflijnen verfijnen als de elektrificatie versnellen. Verder werkt Bosch aan een meer geautomatiseerde, geconnecteerde en gepersonaliseerde mobiliteit. Eén van de sleutels hiervan ligt bij elektronica en software. In de eigen mobiliteitsafdeling werken op dit ogenblik bijna veertienduizend softwareontwikkelaars. Jaarlijks wordt ongeveer drie miljard euro uitgegeven aan software-expertise.

Brandstofcel

Bosch wil ook een massamarkt voor brandstofcellen tot stand brengen. De productie van deze nog steeds dure technologie zal dankzij schaalvoordelen kosteneffectiever worden. In 2030 zal echter drie kwart van de nieuwe voertuigen nog steeds een conventionele motor onder de kap hebben. Sommige ervan met elektrische ondersteuning door een systeem op 48 volt of een plug-in hybride. Daarom maakt de toeleverancier niet alleen de dieselmotor maar ook de benzinemotor efficiënter. De meest recent ontwikkelde uitvoering hiervan bevat motoraanpassingen en een uitlaatgasbehandeling. Op die manier moet de uitstoot van fijnstof uit benzinemotoren tot zeventig procent onder de Euro 6d-norm zakken, zelfs in reële rijomstandigheden.

Remstof

Nieuwkomer iDisc genereert slechts tien procent van het remstof bij een conventionele remschijf. Het regeneratieve remsysteem van Bosch kan remstof in elektrische wagens meer dan 95 procent verminderen.

Tags: ,

“Stijging CO2-uitstoot is de…API eert leveranciers met…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.