bekeken: 260 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Samenwerken werkt

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 12 maart 2020, 10:05

Leestijd: 5 minuten

Vijf jaar geleden ruilde Jo Vermeiren het Toyota-logo op de gevel van zijn garage in voor een uithangbord met daarop ‘De Autospecialist’. Achter deze naam gaat een goed doordachte visie op het merkonafhankelijke garagebedrijf schuil, die voornamelijk is gestoeld op samenwerking.

Jo Vermeiren

De Autospecialist, gevestigd in Europark Noord in Sint-Niklaas, wordt uitgebaat door drie evenwaardige partners. Jorg Nys is als diagnosespecialist de eindverantwoordelijke voor de werkplaats. Michaël Michiels, die bezeten is door alles wat wordt aangedreven door een motor, is verantwoordelijk voor de carrosserie. Jo Vermeiren neemt de verantwoordelijkheid voor het commerciële welzijn van het garagebedrijf op zich. Dat De Autospecialist gedragen wordt door een evenwaardig partnership van drie medezaakvoerders, typeert de visie van Jo Vermeiren op een succesvolle toekomst voor een merk-onafhankelijk garagebedrijf.

“Openheid en hulpvaardigheid zijn de sleutelwoorden in de klantenbenadering van De  Autospecialist.”

De geschiedenis van dit garagebedrijf begon in 1945, kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog, toen Gabriël Vermeiren ‘Garage St. Michel’ opende in het landelijke Kieldrecht. De zaak floreerde en werd in 1976 overgenomen door zijn zoon Mark, die de naam veranderde in ‘Autohandel Vermeiren’. In 1981 verhuisde hij met het bedrijf naar Sint-Niklaas, waar hij merkagent werd voor Toyota. De naam werd opnieuw gewijzigd, ditmaal in ‘Garage Vitesse’, om uiting te geven aan het dynamisme van het team. Ook in Sint-Niklaas groeide het zakencijfer jaarlijks en het gebouw aan de Passtraat moest regelmatig verbouwd worden om de evolutie van verkoop- en serviceactiviteiten bij te blijven. Garage Vitesse trok klanten aan tot ver buiten de regio en viel herhaald in de prijzen bij klantentevredenheidsonderzoeken.

Een nieuw verhaal

In 2000 verkocht Mark Vermeiren de garage aan zijn zoon Jo, die in 2004 een volledig nieuwe garage bouwde in het Europark Noord. In 2014 eindigde de samenwerking met Toyota. Jo besloot toen om met zijn team door te gaan als merkonafhankelijk garagebedrijf. Samen met twee andere professionals uit de autosector werkte hij een vernieuwend concept uit: De Autospecialist. De basisdoelstelling was om de professionaliteit van een merkgarage aan te bieden tegen een aanzienlijk lagere prijs, maar met eenzelfde servicekwaliteit én een glimlach. “Openheid en hulpvaardigheid zijn de sleutelwoorden in onze klantenbenadering”, benadrukt Jo Vermeiren. “Zo is de werkplaats van De Autospecialist zelfs zes dagen op zeven geopend.”

“Samenwerking kan resulteren in een hoger rendement, meer klantentevredenheid en een sterker imago.”

Het oorspronkelijke team uit de Toyota-concessie is gestaag aangegroeid tot 23 medewerkers. Voor Jo Vermeiren zijn samenwerking en partnerships essentieel om als merkonafhankelijke garage een optimale service te kunnen bieden aan de klanten en het garagebedrijf veilig te stellen voor een toekomst die gepaard gaat met almaar meer en snellere veranderingen. Om bij te blijven is het belangrijk om te kunnen beschikken over de nodige technische documentatie en databases voor het uitvoeren van allerhande diagnoses. Op dit vlak is Jo Vermeiren enthousiast over het partnership met grossier LKQ en Bosch Autocrew. Verder is er een samenwerking met Sergoyne en Jifeline Remote Diagnostics.

De Autospecialist heeft alles onder één dak voor het verzekeren van een volledige service voor alle auto’s, ongeacht het merk. In de werkplaats zijn vijf technische medewerkers aan de slag. De meeste opdrachten zijn herstellingen. Naast de werkplaats is er een zeer modern uitgerust carrosseriebedrijf met vier medewerkers. “We kiezen voor perfect werk tegen een correcte prijs”, licht medezaakvoerder Michaël Michiels toe. “We proberen onze klanten volledig te ontzorgen en hun mobiliteit te garanderen. De complexiteit van schadeherstel is bij de laatste generatie voertuigen enorm toegenomen. Het speelt sterk in ons voordeel dat we een goede diagnoseafdeling in eigen huis hebben, wat een vlotte afhandeling van de herstellingen in de hand werkt.”

Collega’s onder elkaar

Jo Vermeiren pleit voor meer samenwerking tussen onafhankelijke garages: “Vandaag kijken de meesten niet verder dan hun eigen bedrijf. Er is echter heel veel expertise aanwezig in het merkonafhankelijke kanaal. Door verder te kijken en expertise te delen kan heel wat tijd bespaard worden bij het zoeken naar oplossingen voor probleemgevallen. Uitwisselingen kunnen resulteren in een hoger rendement, meer klantentevredenheid en een sterker imago van de samenwerkende garagebedrijven, zonder dat ze hun individualiteit verliezen.” Daarnaast zijn er de noodzakelijke investeringen die voor een merkonafhankelijk garagebedrijf zwaar uitvallen. Ook op dit vlak betekent samenwerking een rendementsverbetering, door gebruik te maken van de uitrusting bij een collega.

“De formule van Dex is zo uitgekiend dat ze de partners evenwaardig maakt en onderlinge concurrentie uitsluit.”

Samenwerken werkt versterkend en laat elk individueel bedrijf toe om te doen wat ze graag en bijgevolg goed doen. Bovendien vergroot zo de kans om elke potentiële klant te kunnen helpen. “Elk bedrijf moet focussen op de eigen corebusiness en de rest durven uitbesteden”, zegt Jo Vermeiren. “De kosten kunnen perfect op procentuele of forfaitaire basis onderling verrekend worden. Er is alleen wat moed en openheid nodig.” Zelf heeft Jo goede ervaringen met enkele collega’s waarvoor De Autospecialist inspringt tijdens hun vakantieperiode. Ook met merkconcessies uit de ruime omgeving onderhoudt hij goede relaties. “Hoofddoel is altijd om de klant tevreden en gelukkig te houden. Het is ondergeschikt of deze klant een eindklant is, een collega of een klant van een collega!”

Franchiseformule voor verkoop

Jo Vermeiren was er als de kippen bij om een partnership aan te gaan met Dex, een organisatie die een franchiseformule voorstelt voor de verkoop van nieuwe en zeer jonge tweedehandswagens. Het Dex-netwerk telt inmiddels vijftien vestigingen en is nationaal uitgerold. Het biedt permanent meer dan duizend onmiddellijk leverbare auto’s van dertig verschillende merken. Bij nieuwe wagens gaat het om loten van stockoverschotten. Alle wagens in de showrooms zijn eigendom van Dex. “Het Dex-aanbod is online raadpleegbaar voor de particuliere koper”, licht Jo Vermeiren toe. “In één oogopslag krijgt de websitebezoeker een overzicht van het volledige aanbod, met uitgebreid fotoalbum, de belangrijkste kenmerken en de locatie van de auto’s.”

“De verkoopprijzen zijn strikt vastgelegd en niet onderhandelbaar. Zelfs geen setje matten gaat eraf”, benadrukt de man van De Autospecialist. “Daar staat tegenover dat iedere koper elke beschikbare wagen kan laten afleveren bij de Dex-handelaar die zijn voorkeur geniet.” Dex staat voor korte en snelle communicatielijnen tussen de partners binnen het netwerk. Zo kan elke Dex-partner sterker naar buiten treden dan als individuele autohandelaar. Een vastgelegde vergoeding dekt alle kosten voor de verkoop en de daarbij horende administratieve begeleiding. “De formule is zo uitgekiend dat ze de partners evenwaardig maakt en onderlinge concurrentie uitsluit”, geeft Jo Vermeiren aan. “De klanten krijgen een totaalpakket voorgeschoteld, inclusief financiële producten.”

De Autospecialist is zeven dagen op zeven geopend voor de verkoop. “Jaarlijks gaan er ongeveer driehonderd Dex-auto’s de deur uit”, vertrouwt Jo Vermeiren ons toe. “Daarnaast voorziet De Autospecialist in een eigen aanbod tweedehandswagens, goed voor nog een honderdtal transacties. In de verkoop zien we evenwel nog heel wat groeipotentieel.” In minder dan twee jaar tijd verschoof het dieselaandeel in de verkoop van 75 procent naar net geen 23 procent. “Zodra de vraag naar elektrische wagens de kop zal opsteken, zullen we daar zeer snel op kunnen inspelen”, zegt een zelfverzekerde Jo Vermeiren.

Fit20 in het garageconcept: duurzaam en gezond leven

Jo Vermeiren van De Autospecialist leidde een ongezond leven tot zijn 36 jaar. Daarna volgde de weerslag, wat hem in 2007 deed besluiten zijn levensstijl drastisch te veranderen.“Duurzaam en gezond leven is een essentiële persoonlijke doelstelling geworden”,vertrouwt hij ons toe.

Jo begon met hardlopen toen hij 37 was. “Met Start to Run, zoals zovelen, wat leidde tot mijn eerste marathon op mijn 40e. Een vriend bracht me het crawl zwemmen bij en daarnaast kocht ik ook nog een standaard racefiets. Gedurende vijf jaar trainde ik om op mijn 45e deel te nemen aan een volledige Ironman. Met een beetje geluk staat binnenkort opnieuw een Ironman op het programma. Vanuit deze eigen passie heb ik recent een bedrijfje opgericht met als doel collega-bedrijfsleiders te begeleiden naar duurzaam en gezond leven. Ik maakte kennis met Fit20, een uiterst efficiënte krachttraining, en was zo enthousiast dat ik besloot in het garagegebouw een eigen studio te openen. ”Ook deze ongewone activiteit onder het dak van De Autospecialist is gebaseerd op samenwerking met partners, zoals klinisch psycholoog Alexander Mikolon. Fit20 is een uniek fitnessconcept dat zich richt op drukbezette mensen, die niet noodzakelijk graag sporten, maar zich wel fitter willen voelen. “De combinatie van job en privéleven zorgt ervoor dat er bitter weinig tijd overblijft om aan sport te doen”, zegt Jo Vermeiren. “Dankzij Fit20 kunnen workaholics hun leven drastisch veranderen zonder dat er veel tijd verloren gaat.” Wekelijks twintig minuten trainen onder begeleiding volstaat. De gebruikte toestellen focussen op de vijf grote spiergroepen van het lichaam. “We mikken op een 180 gebruikers die wekelijks de Fit20-studio bezoeken. Om de studio te bereiken moeten ze allemaal door de showroom van De Autospecialist lopen, wat ongetwijfeld zal bijdragen tot een betere naambekendheid voor ons garagebedrijf”, zegt Jo Vermeiren. “Het is tevens een voordeel in natura voor al onze garagemedewerkers, maar niemand is verplicht om er gebruik van te maken. Zelf doe ik dat natuurlijk wel.”

Tags: , , ,

Krukaslager NTN-SNR vermindert…Stijging aantal verkeersdoden…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties