bekeken: 237 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Smartphonegebruik is grootste ergernis

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 3 januari 2020, 11:24

Leestijd: 1 minuut

Smartphonegebruikers voeren met 56 procent de top 10 aan van de ergernissen in het verkeer. Dat laat consumentenorganisatie Touring weten na een onderzoek bij 1100 weggebruikers.

“Op de tweede plaats zien we ‘het niet gebruiken van de richtingaanwijzer’ en op de derde plaats ‘onaangepaste snelheid’ (te snel / te traag).”

Touring schrijft niet verbaasd te zijn over de resultaten van het onderzoek: “Agressief rijgedrag zakt verder weg in de ranking en dat kan twee redenen hebben: ofwel wordt er meer op gecontroleerd door de verkeerspolitie, wat we al langer vragen, ofwel voelen autobestuurders zich gecontroleerd door het toenemend aantal webcamgebruikers en de angst om op de sociale media te belanden met onverantwoord gedrag.”

Boetes

Dat smartphonegebruik in het verkeer andere weggebruikers irriteert, verbaast Touring evenmin. “Het is een fenomeen dat toeneemt en de verleiding om te tokkelen op de vele mogelijke applicaties is voor velen blijkbaar te sterk. Niet handenvrij bellen is een overtreding van tweede graad waarvoor men een boete krijgt van 116 euro bij onmiddellijke inning. Het valt op dat het aantal uitgeschreven boetes ieder jaar licht daalt, zeker wanneer men het massale misbruik vaststelt. In 2018 werden 98.784 boetes uitgedeeld, of 1625 minder dan het jaar daarvoor.”

Gevaar en hinder

“Dat het nodig is om dit verder op te volgen blijkt uit het feit dat bij niet handenvrij smartphonegebruik de kans op een ongeval 23 keer hoger ligt. Men brengt er niet alleen zichzelf mee in gevaar, maar ook andere weggebruikers. Daarnaast veroorzaken gsm-ende chauffeurs echt wel hinder door onverwacht te vertragen of van de rijstrook af te wijken en doen ze ettelijke seconden verloren gaan aan een verkeerslicht wanneer dat op groen springt.”

“Voor de rest tonen de resultaten aan dat trajectcontroles zeker nuttig zijn, vooral op risicowegen om onaangepaste snelheid aan te pakken. En het niet gebruiken van de richtingaanwijzer blijft een belangrijke ergernisbron.”

Tags: ,

44,3 procent meer…Cryns sluit zich aan bij…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties