bekeken: 451 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Standaard Bosch voor voertuigcommunicatie

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 11 december 2018, 14:02

Leestijd: 1 minuut

Bosch heeft een universele connectiviteitseenheid ontwikkeld voor communicatie tussen het voertuig en zijn omgeving (V2X). Dat gebeurde in samenwerking met de in Silicon Valley gevestigde start-up Veniam.

Tot op heden bestond er nog geen wereldwijd gestandaardiseerde technische basis voor de uitwisseling van V2X-gegevens, Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur bij Robert Bosch: “Het slimme aan deze aanpak is dat Bosch connectiviteitseenheden en telematica-eenheden combineert. Individueel zijn ze alleen geschikt voor één transmissietechnologie, maar samen creëren ze een alles-in-één centrale controle-eenheid voor V2X- datacommunicatie. Auto’s kunnen hierdoor de beschikbare Wi-Fi-netwerken in steden gebruiken, terwijl ze elders kunnen communiceren via bijvoorbeeld mobiele netwerken.”

Alternatieven

De complexe taak van het beheer van deze verschillende communicatiemogelijkheden wordt afgehandeld door een software-oplossing van Veniam. Dit bedrijf zoekt continu naar de beste transmissietechnologie die past bij de specifieke vereisten en schakelt automatisch tussen de beschikbare alternatieven. De software handhaaft een continue en naadloze voertuigconnectiviteit, die ervoor zorgt dat auto’s elkaar op betrouwbare wijze waarschuwen voor ongevallen en passagiers laat genieten van een ononderbroken muziekstreaming.

Cloud

Het aantal geconnecteerde voertuigen op de wegen in Europa, de Verenigde Staten en China zal naar verwachting tegen 2025 meer dan 470 miljoen bedragen (bron: PwC). In eerste instantie zullen de meeste voertuigen rechtstreeks verbinding maken met de cloud. Maar dankzij V2X zullen in de toekomst steeds meer voertuigen rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren, maar ook met verkeerslichten, bouwplaatsen, voetgangersoversteekplaatsen en gebouwen, etc. Ze kunnen elkaar dan waarschuwen voor mogelijke gevaren zoals het naderende einde van de staart van een file, ongevallen en ijzelplekken. Voertuigen kunnen ook gebruik maken van de “groene golf”, omdat ze weten wanneer de volgende verkeerslichten groen worden en hun snelheid dienovereenkomstig kunnen aanpassen. Dit zorgt ervoor dat de verkeersstromen, met name in steden, vloeiender verlopen.

Tags: , ,

Tien Hyundai’s Kona Electric…‘CO2-doelen rem op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.