bekeken: 281 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Studie Traxio: wisselende rendementen

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 11 februari 2020, 16:52

Leestijd: 1 minuut

Terwijl algemeen beschouwd het rendement van de autodistributiesector afneemt, laten sommige merken betere cijfers optekenen dan andere. Dat blijkt uit een actuele studie van Traxio naar de trend van dalende rentabiliteit.

Zo vallen de brutomarges van de gemiddelde verdeler van KIA en Volvo in 2018 op. De brutomarges van de KIA-verdeler stijgen al een paar jaar op rij, terwijl de Volvo-verdeler zijn brutomarge alweer ziet afbrokkelen, zij het in zeer beperkte mate in 2018. Bij de andere merken slaagde enkel JLR erin zijn marge te verhogen. De merken die het meest brutomarge inboetten waren Citroën (-1,1 punt), Audi (-0,8 punt) en Peugeot (-0,6 punt).

Netto marges

In het segment van de personenwagens was het voor sommige merken niet mogelijk een overzicht te geven van hun nettomarges bij gebrek aan gegevens om een betrouwbare schatting te kunnen maken. In 2018 bezette de gemiddelde verdeler van de merken Volvo, Renault en Mercedes de top drie, hoewel alleen het merk Renault zijn brutomarge wist te verhogen. De verdelers van de merken Volvo en Mercedes zagen hun nettomarge met respectievelijk 0,2 en 0,8 punten dalen. Bij de andere grote verliezers ziet Traxio Audi (-1,4 punt) en Citroën (-0,9 punt). Behalve Renault wisten slechts vier andere merken hun nettomarge op te vijzelen, namelijk JLR en de FCA-groep (+0,5 punten elk) en Toyota en Opel (+0,3 punten elk).

Netto rendement

Wat betreft de rentabiliteit op eigen vermogen behalen vier merken een nettorendement van meer dan 10 %: Mercedes, Hyundai, Volvo en BMW-Mini. De eerste twee lieten de sterkste groei van de netto rentabiliteit zien. De gemiddelde KIA-verdeler en de gemiddelde verdeler van lichte personenwagens (brommobielen) ondervonden de grootste daling. Op mediaanbasis staan de merken met een groot dealernetwerk (Citroën, Ford en Opel) onderaan de ranglijst.

In 2018 steeg bij de personenwagenverdelers het aantal dagen in voorraad met 13 %. Enkel de multisegmentverdeler was in staat het aantal dagen in voorraad te verminderen. Zij het slechts in 2017, want in 2018 zag dit segment de grootste stijging (+8 %).

Tags:

Sterke groei Arval België in…Graduaat Voertuigtechnieken…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties