bekeken: 317 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

‘Te snelle vergroening leidt tot financiële kater’

DOMEIN: Leasing

Geplaatst op: 7 maart 2019, 14:36

Leestijd: 1 minuut

Volgens Febiac, Renta en Traxio dreigt voor werknemers en werkgevers “een zware financiële kater” en “een financieel bloedbad” als de bedrijfswagensector op al te korte termijn moet overschakelen op zero-emissievoertuigen.

Aan de vooravond van de invoering van het mobiliteitsbudget diende een groep van vijf CD&V kamerleden een wetsvoorstel in om vanaf 2023 bedrijven en werknemers fiscaal te dwingen om enkel nog zero-emissievoertuigen in te zetten als bedrijfswagen. Op kortere termijn wil men ook de tankkaarten stevig gaan belasten. Volgens de drie mobiliteitsorganisaties levert dat “een bijkomende factuur op voor een deel van de werkende middenklasse, die nu al het gros van de belastingen ophoest.”

Meer belasting

Een werknemer die in 2023 nog met een bedrijfswagen met een klassieke motor rijdt, zou volgens het wetsvoorstel tot vier keer meer belasting betalen dan vandaag. Zijn werkgever zou een veelvoud van de huidige sociale bijdrage voorgeschoteld krijgen. Daarenboven zou de fiscale aftrekbaarheid tot nul herleid worden, wat volgens Febiac, Renta en Traxio zou resulteren in honderden euro’s per maand aan extra kosten. Ze spreken van “een overhaast en ondoordacht voorstel”, dat geen rekening houdt met de huidige technische en financiële stand van zaken. “We weten niet hoe het aanbod en vooral de kostprijs van zero-emissie voertuigen tegen 2023 geëvolueerd zal zijn. De realiteit is immers dat vandaag die wagens voor de meeste gebruikersprofielen nog een kostprijs hebben ver boven die van de klassieke aandrijvingen.”

Voertuigpark

Verder geven ze mee dat 11 % van alle personenwagens op de Belgische wegen bedrijfswagens zijn die ook privé gebruikt worden door werknemers of zelfstandigen. “De mogelijke effecten voor milieu en klimaat zijn dus beperkt, gezien 89 % van het voertuigpark niet geviseerd wordt door deze maatregelen.” Febiac, Renta en Traxio zeggen dat ze ten volle willen meewerken aan een plan voor verdere vergroening. De overgang dient echter op een manier te gebeuren “die haalbaar is voor ons als sector.”

Tags: , , , , , ,

Ook Partspoint in Amerikaanse…Vloot Arval groeit 8,2 procent…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties