bekeken: 893 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Traxio: absurde situaties door komst WLTP

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 29 augustus 2018, 14:34

Leestijd: 2 minuten

Honderden kopers van een nieuwe wagen dreigen volgens Traxio de dupe te worden van de “wereldvreemde manier” waarop de Belgische overheid omgaat met de EU-regeling inzake WLTP. Hetzelfde geldt voor garagebedrijven en niet-officiële invoerders bij wie de transacties zijn gesloten.

Traxio voorziet juridische claims van burgers tegen hun garage, die zij verwijten hen gebrekkig te hebben geïnformeerd. Deze kopers mogen hun nieuwe, niet tijdig ingeschreven wagen met de oude NECD-uitstoottestwaarden (veelal geproduceerd voor 1 juni van dit jaar), na 31 augustus onder geen enkel mogelijk beding nog gebruiken op de openbare weg.

Vele honderden

Traxio-woordvoerder Philippe Decrock kent voorbeelden van nieuwe wagens die alvast gekocht zijn voor een zoon of dochter, vooruitlopend op een later, komend najaar te behalen rijbewijs. In een ander geval is de aanschaf gedaan om het voertuig in een vervolgfase technisch aan te passen voor een gehandicapt kind. Ook enkele kopers van sportwagens dreigen hun voertuig enkel op privéterrein te kunnen benutten, niet op de openbare weg. “Het exacte aantal gedupeerden kunnen we niet geven, want nieuwe wagens komen via meerdere kanalen tot de eindgebruiker. Maar het zijn er zeker vele honderden.”

Starre houding

De branchekoepel verwijt de Belgische overheid een starre houding in het WLTP-dossier. Spiksplinternieuwe Euro 6- en Euro 6-D wagens, de schoonste diesels op de markt, dreigen “volledig waardeloos te worden”. Enkel en alleen omdat ze zijn geproduceerd met het oude NECD-attest en niet op de lijst staan van de invoerder (merk per merk) en tijdig bij de Dienst Inschrijvingen werden ingediend. “We hadden gedacht dat we met de overheid tot een overgangsregeling konden komen, net zoals dat in het verleden altijd is gelukt. In plaats daarvan wordt de Europese regelgeving heel strikt gehanteerd.”

Ook het statuut van tweedehands wordt de betreffende voertuigen niet gegund. Daardoor kunnen oudere, veel meer vervuilende tweedehandse wagens (Euro 2, 3 en 4) wél worden ingeschreven maar gloednieuwe milieuvriendelijke wagens met Euro 6-norm niet. De overheid kiest voor “de onverbiddelijke weg, zonder concreet overleg met de sector van de autodealers en garagebedrijven.” Volgens Traxio dreigen daardoor veel nieuwe wagens van de ene dag op de andere herleid te worden tot schroot, uitgezonderd de optie export buiten de EU.

Oplossing

De organisatie vraagt dringend dat FOD Mobiliteit (meer bepaald DIV) een haalbare praktische oplossing uitwerkt in samenspraak met de sector. Doel is om ondanks de geldende Europese strakke regeling terzake, de resthandel van deze ‘NECD’-voertuigen mogelijk te maken, voor het einde van het jaar.

Tags: , , , , , ,

Joint-venture voor software…Traxio verrast door dadendrang…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.