bekeken: 182 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Verdienen aan de connected car

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 18 juni 2019, 10:22

Leestijd: 3 minuten

Het lijkt niet zo eenvoudig. Toch zullen steeds meer partijen de komende jaren ontdekken hoe zij geld kunnen verdienen aan de connected car. Je moet dan wel investeren in systemen om data uit de connected car en de connected consumer te kunnen analyseren en in euro’s om te zetten.

Het wordt vaak gezegd: de 21e eeuw zal wat betreft mobiliteit grote veranderingen laten zien. Het veranderende klimaat, technologische keuzes, nieuwe spelers, de mix van clicks en bricks, de digitalisering, de elektrificering, de continu veranderende klantenwensen, enzovoort. Ze leiden allemaal tot nieuwe producten, diensten en verdienmodellen. De traditionele waardeketen transformeert tot een platformstructuur, waar bepaalde lijntjes richting consument zowel korter als langer kunnen worden.

Neem Booking.com, een platform dat tussen de consument en het hotel in gaat zitten om het beide partijen gemakkelijk te maken en na verloop van tijd te fungeren als een vertrouwde tussenpartij. In onze sector is er Autobutler, hoewel nog niet in België. Daarbuiten regelt dit platform in diverse landen al de onderhoudsafspraak voor de consument. In feite wordt door zo’n toevoeging de keten langer. Daartegenover zien we dat steeds meer autofabrikanten rechtstreeks communiceren met de voertuigeigenaar, privé en zakelijk. Daarmee zetten ze de merkdealer buitenspel en verkorten ze feitelijk de keten.

Klantenbinding

Wat dergelijke partijen doen, is het analyseren van klantendata en die vertalen in kansen voor een volgende verkoop. Een beter begrip van de klant leidt tot beter contact en dus een betere klantenbinding. Wat volgt, is een bepaalde mate van vanzelfsprekendheid, afhankelijkheid zelfs. Om het maximum uit die aldus ontstane klantrelatie te halen, moet die klant continu geconnecteerd willen zijn. Je moet hem of haar dus in de watten leggen, met pushberichten op de hoogte houden van aanbiedingen en voordeeltjes.

Op die manier is connectiviteit een voedingsbodem voor een nieuw of vernieuwd verdienmodel, waarbij data niet alleen hoofdpijn, maar ook euro’s opleveren. Voorwaarde voor een succesvolle klantconnectie is een platform dat bestaat uit een breed partnernetwerk. Hoe meer dit platform is afgestemd op de digitale wensen van de consument, des te groter de kans dat die klant het platform iedere keer weer als vertrekpunt neemt voor zijn of haar klantreis. Het is voor iedere partner van het platform van belang dat hij er een structureel (lees: onmisbaar) onderdeel van is en blijft.

Veiligheid

Ondanks alle kansen die connectiviteit biedt, zeker op middellange termijn, zorgt dit relatief nieuwe gegeven in de sector ook nog steeds voor een tweedeling. Autofabrikanten moeten systemen bouwen die het hackers in principe onmogelijk maken om de systemen binnen te dringen. Overheden en keuringsinstanties eisen dat ook. Dat is de reden waarom autofabrikanten geen derden (lees: onafhankelijke servers) in hun netwerken willen opnemen.

Hoe meer auto’s geconnecteerd zijn en hoe meer van die systemen met hun omgeving, met elkaar en met anderen communiceren, des te groter de kans is dat er een veiligheidsprobleem ontstaat. Daarom blijven de autofabrikanten pal achter hun extended vehicle- platform staan, terwijl de aanbieders van eerdergenoemde onafhankelijke servers als Caruso, Otonomo en Carmunication verzekeren dat zij voor de veiligheid van de omgang met de data kunnen instaan.

Verdienmodel

Autofabrikanten zijn momenteel druk bezig met de ontwikkeling van digitale diensten die in een abonnementvorm bestaan of apart kunnen worden besteld. Denk aan op rijgedrag gebaseerde verzekeringen, parkeerservices, autodeelconcepten of weerinformatie. Ook het onderweg aanpassen van bepaalde functionaliteiten in de auto, zoals het motorvermogen, de stuur- en stoelverwarming, de veerkarakteristieken en de navigatieparameters, is denkbaar. Zodra de consument bereid is voor deze diensten te betalen, komt er eindelijk een verdienmodel in zicht. Daar komt bij dat als dergelijke diensten om hun waarde worden gewaardeerd, ze ook als ruilmiddel kunnen dienen om de klant ertoe te bewegen geconnecteerd te blijven met het merk(platform). Het is logisch dat het onafhankelijke kanaal hier met de nodige argwaan naar kijkt. Bosch heeft bijvoorbeeld een communityparkeerdienst voor de Mercedes A-Klasse ontwikkeld. De opbrengsten worden gedeeld door Bosch, Daimler en een eventuele derde partij. Een heel nieuw spel is van start gegaan.

Eerder gepubliceerd in Aftersales Magazine nummer 2.

Tags: , ,

Autofix neemt divisies Motraco…Auto nog lang populairste…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.