bekeken: 124 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

Vierseizoenenband voor krachtpatsers

DOMEIN: Productnieuws

Geplaatst op: 23 juli 2019, 09:15

Leestijd: 3 minuten

Bandenmerk Vredestein combineert zijn 110-jarige jubileum met een feestelijke productlancering voor klanten en pers. De vierseizoenenband Quatrac Pro, want daar hebben we het over, imponeerde niet alleen de aanwezigen, maar maakte ook indruk in de onafhankelijke testen na afloop.

Het mooie aan de gekozen eventlocatie is dat het weinig moeite vergt om de droge en zonnige weersomstandigheden te verruilen voor een besneeuwde ondergrond. We rijden met de ter beschikking gestelde Q5 even een besneeuwde helling op en de als winterband erkende vierseizoenenband brengt ons naar de top. Let op het profiel dat uit twee helften bestaat: één gericht op zomers gebruik en één op wintertractie met lamellen.
Het mooie aan de gekozen eventlocatie is dat het weinig moeite vergt om de droge en zonnige weersomstandigheden te verruilen voor een besneeuwde ondergrond. We rijden met de ter beschikking gestelde Q5 even een besneeuwde helling op en de als winterband erkende vierseizoenenband brengt ons naar de top. Let op het profiel dat uit twee helften bestaat: één gericht op zomers gebruik en één op wintertractie met lamellen.

Plaats van handeling is het Duitse Baden-Baden, waar Vredestein het lokale rijvaardigheidscentrum zowat een week lang afhuurde. De internationale klanten en journalisten krijgen er de kans om de nieuweling aan de tand te voelen onder uiteenlopende omstandigheden en met een brede waaier aan voertuigen. “Ten opzichte van de Quatrac 5 in de maat 245/45 R18 100Y XL heeft de nieuwe Quatrac Pro 10 procent meer grip op nat wegdek en 5 procent op sneeuw”, aldus Vredestein. Dat willen we graag even checken…

Het wagenpark dat voor ons klaarstaat, biedt meteen een goed inzicht in de beoogde doelgroep. SUV’s zoals Volvo’s XC90, Alfa’s Stelvio, Audi’s Q3 en Q5 staan geduldig te wachten om het gooi-en-smijtwerk lijdzaam te ondergaan. Anderhalve tot twee ton wagengewicht heeft de neiging zich te willen zetten onder dergelijke dynamische lastwissels. Zeker in combinatie met het relatief hoge zwaartepunt van dergelijke modellen. Met alle gevolgen van dien voor het rubber dat dienstdoet voor het wegcontact.

Communicatief

Vergelijkingsmateriaal is ter plaatse niet voorhanden, dus we moeten de Quatrac Pro op zijn eigen merites beoordelen. De Stelvio’s die klaarstaan voor de wegliggingstest, hebben een bandenmaat met relatief forse zijwangen. De feedback via het stuur geeft echter precies door wat er gebeurt tussen velgrand en wegdek. De Quatrac Pro blijkt niet alleen vertrouwen te wekken, maar ook goed te communiceren met de bestuurder. Met dank aan de brede middenribben in het profiel.

Benieuwd hoe dat met de plattere hoogte-breedteverhoudingen op de andere proeven uitpakt… Onder een XC90 bijvoorbeeld als we vol in het ABS gaan om al remmend een obstakel te ontwijken. Of we nu met 50, 60 of 80 kilometer per uur door de proef razen, de band geeft geen krimp. Nergens wordt duidelijk dat het rubber erg veel moeite heeft met de twee ton wegende, op comfort georiënteerde Volvo.

Zakelijke berlines

Het zijn niet alleen SUV’s die klaarstaan. Voor de kletsnatte, spiegelgladde cirkel (55 meter in diameter) staat een fijne achterwielaandrijver klaar. Het tempo opvoerend laat de auto zich steeds prima plaatsen, tot de natuurwetten het winnen van het gevecht om grip. Om het tempo verder op te voeren verruilen we de BMW 5-Reeks voor Audi’s A7 en A8 voor een uitwijkproef met hoge snelheid.

 

“Ten opzichte van de Quatrac 5 in de maat 245/45 R18 100Y XL heeft de nieuwe Quatrac Pro 10 procent meer grip op nat wegdek en 5 procent op sneeuw.”

 

Dit is de enige proef met iets van een referentiekader, in dit geval een Vredestein-zomerband. Natuurlijk is er verschil in remvermogen op nat tussen beide. Sterker nog, een flinke autolengte. Concreet: op zomerbanden wil je niet dat je maximaal remmend dezelfde auto met vierseizoenenbanden in je binnenspiegel hebt die hetzelfde moet proberen en je vervolgens een flinke duw geeft. Mag je wel gelijke prestaties verwachten?

Compromis der compromissen

Een pure zomerband met bovengemiddelde prestaties wint het onder zomercondities van een allseason, net zoals een pure winterband met bovengemiddelde prestaties het ook zal winnen onder winterse omstandigheden. Feit is dat Jan Modaal bij huis-tuin-en-keukengebruik nooit die extremen opzoekt en daarmee uitstekend uit de voeten kan met het compromis der compromissen. Dit staat nog los van het financiële gewin dat een enkele set het hele jaar door biedt ten opzichte van een dubbele set met wisselmoment.

Maar ja, daar staan dus voor de sector verloren klantcontactmomenten tegenover met bijbehorende inkomsten. De vierseizoenenmarkt groeit inmiddels gestaag, schattingen gaan uit van zeven procent inmiddels. Voor Vredestein is dit segment overigens geen hype, want de Nederlandse fabrikant was er 26 jaar geleden al in actief. Die ervaring komt nu bijeen in het jongste product dat snelheden tot 300 km/u aankan.

Vredestein Quatrac Pro
Zoals het een echte vierseizoenenband betaamt, beschikt ook de Quatrac Pro over het Europese sneeuwvloksymbool. De nieuwe allseason band is sinds april 2019 verkrijgbaar in 50 maten, waarvan 29 met de Y-snelheidsaanduiding (snelheden tot 300 km/u). In dit ruime gamma zijn 14 maten absoluut uniek in het allseasonsegment, waaronder de 315/35 R20 gemonteerd op een BMW X5-achterwiel. Het ontwerp wijkt af van de richtinggebonden allseasons, veelal herkenbaar aan het V-vormige profiel. Vredestein kiest hier bewust niet voor, met het oog op de krachtige en snelle automodellen die de doelgroep vormen.
De gedachte is dat je bij snel bochtenwerk vertrouwt op de buitenzijde van de band, waar het wagengewicht dan op leunt. Dat is dus bij uitstek het deel van de band waar je het zomerse karakter verwacht. Bij lage snelheden benut je het volle profiel en bij tractie op een besneeuwde ondergrond met name de binnenzijde. Juist daar zitten de lamellen die in de sneeuw happen en zo het gripoppervlak vergroten. De rubbersamenstelling is geoptimaliseerd met een hoog aandeel silica en hars om zo onder alle omstandigheden te kunnen werken. De Vredestein Quatrac 5 zal overigens dienst blijven doen als de aangewezen allseason band in het segment van kleinere maten.

Tags: , , , ,

Autonoom rijden in K-CityVolvo roept 40.000 diesels…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.