bekeken: 244 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Volvo 360c-concept pleit voor universele veiligheidsnorm

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 7 september 2018, 10:49

Leestijd: 2 minuten

Met zijn 360c-concept gaat Volvo Cars een van de grote uitdagingen bij de introductie van autonome technologieën aan: de constructeur pleit voor een nieuwe, wereldwijde norm voor veilige communicatie tussen autonome voertuigen en andere weggebruikers.

Autonoom rijden en veiligheid zijn nauw met elkaar verbonden. De technologie kan de grootste stap voorwaarts worden voor verkeersveiligheid sinds de uitvinding van de driepuntsgordel door Volvo Cars in 1959.

Autonome technologieën zullen echter heel geleidelijk aan worden geïntroduceerd. Daardoor zullen volledig autonome wagens niet alleen de weg delen met andere wagens zonder bestuurder, maar ook met andere weggebruikers.

Oogcontact

In een dergelijke verkeerssituatie is het niet langer mogelijk om oogcontact te maken om de bedoelingen van andere bestuurders te achterhalen, wat vandaag een cruciaal element is van de interactie in het verkeer.

De veiligheidsingenieurs van Volvo Cars besloten dat probleem aan te pakken bij de ontwikkeling van de 360c en een veilige communicatie mogelijk te maken tussen volledig autonome wagens en andere weggebruikers.

Bovendien werd gestreefd naar een universeel toepasbare norm, zodat andere weggebruikers geen rekening hoeven te houden met het merk of het type autonome wagen.

Intenties

De 360c lost deze uitdaging op met een systeem met buitengeluiden, kleuren, visuals, bewegingen en combinaties daarvan om de intenties van het voertuig duidelijk te maken aan de andere weggebruikers. Daardoor is het altijd duidelijk wat de wagen even later zal doen.

Heel belangrijk daarbij is dat de veiligheidscommunicatietechnologie van de 360c de intenties van de wagen duidelijk maakt, maar andere weggebruikers nooit richtlijnen of instructies zal geven.

“We willen deze communicatiemethode naar voren schuiven als universele norm, zodat alle weggebruikers vlot kunnen communiceren met elke autonome wagen, ongeacht het merk”, zegt Malin Ekholm, Vice President van het Volvo Cars Safety Centre. “Het is echter ook belangrijk dat we andere weggebruikers niet opdragen wat ze moeten doen, om verwarring te vermijden. Uit ons onderzoek blijkt dit de veiligste manier te zijn voor de communicatie tussen volledig autonome wagens en andere weggebruikers.”

Vier potentiële toepassingen

De 360c demonstreert de visie van Volvo Cars op de autonome, elektrische, geconnecteerde en veilige mobiliteit van de toekomst – die Volvo Cars de kans kan bieden om nieuwe groeimarkten te betreden.

Die visie omvat vier potentiële toepassingen van autonoom rijdende voertuigen – als slaapomgeving, mobiel kantoor, huiskamer en entertainmentruimte – die de manier waarop mensen reizen op een nieuwe manier invullen.

In de slaapomgeving bekeken de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars ook de veiligheidstechnologie van de toekomst en analyseerden ze onder meer hoe een andere houding van de inzittenden de veiligheid kan beïnvloeden. Een speciaal veiligheidsdeken in de slaapomgeving toont een toekomstig systeem dat werkt op dezelfde manier als een driepuntsgordel, maar dan aangepast aan liggende personen.

Met het 360c-project boort Volvo Cars ook verschillende nieuwe potentiële doelgroepen aan en heeft het nagedacht over de mogelijke implicaties op het vlak van stadsplanning, infrastructuur en de milieuafdruk van de moderne samenleving.

Tags: , , ,

Politie Mechelen-Willebroek…Castrol-ambassadeur: “Keeper…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties

    nog geen reacties