bekeken: 428 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Vrooam introduceert AutoProfit

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 13 november 2018, 15:06

Leestijd: 2 minuten

Merkonafhankelijke autobedrijven – en zelfs lokale garagisten op het platteland – zien steeds meer de noodzaak om hun dagelijkse business te professionaliseren. Het onlangs geïntroduceerde werkplaatsconcept AutoProfit kan hierbij behulpzaam zijn.

Anders dan in Frankrijk, Duitsland en Nederland keken onafhankelijke autobedrijven in België lange tijd niet echt naar een werkplaatsconcept. Lokaal kent het autobedrijf de klant en andersom is de werkplaatsklant relatief trouw aan zijn reparatie- en onderhoudsadres. Maar de tijden veranderen, net als het concurrentieveld. De noodzaak om zich lokaal te onderscheiden neemt toe. Een duidelijke en onderscheidende marketingaanpak kan daarbij helpen om het eigen gezicht een extra positieve uitstraling te geven, zonder dat de ondernemer het zorgvuldig opgebouwde imago verliest.

Bovendien biedt een werkplaatsconcept ook hulp bij het op peil houden van de gewenste vaardigheden in het autobedrijf. Wat elektronica betreft, zijn personenwagens gaandeweg complexe computers op wielen geworden. Kennis en competenties hieromtrent zullen gelijke tred moeten houden met deze veranderingen. Daarbij heeft het autobedrijf een grote behoefte aan ondersteuning. Dertien grossiers, verenigd in Vrooam, erkennen al langere tijd die vraag naar meer ondersteuning vanuit het merkonafhankelijke autobedrijf.

Laagdrempelig

Niet in de laatste plaats is er vraag naar marketingactiviteiten die helpen om het autobedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Daarbij ligt het accent vooral op een zogenaamd laagdrempelige formule. Het autobedrijf wil de eigen identiteit hooghouden en die niet vervangen door een franchisenaam. Mede om die reden hebben de Vrooam-grossiers onlangs het werkplaatsconcept AutoProfit geïntroduceerd. Met een kwalitatief mooie uitstraling, die goed communiceert, kan het autobedrijf zich aan de klanten presenteren.

Bij AutoProfit blijft de eigen naam als kernwaarde overeind. Niet alleen extern is AutoProfit van betekenis, ook intern heeft het concept waarde voor het autobedrijf. Om de (potentiële) werkplaatsklanten te interesseren voor het aanbod van de AutoProfit-garage, wordt regelmatig door middel van acties aan de weg getimmerd, ook online. De Vlaamse en Franstalige websites zijn inmiddels in de lucht. Lokaal en regionaal worden promokranten verspreid, met onder meer seizoensgebonden acties.

Eigen werk

Je onderscheiden met je uitstraling is één ding, maar het is ook belangrijk dat je je kunt positioneren met een uniek product of merk. Ook hier heeft AutoProfit iets extra’s te bieden. Onderdeel van het concept is de exclusieve vertegenwoordiging van het kwalitatief sterke bandenmerk Landsail. Het merk biedt een zeer uitgebreid assortiment zomer-, winter- en allseasonbanden waarmee het autobedrijf zich lokaal kan onderscheiden ten opzichte van de competitie. Een eigen merk geeft het autobedrijf naar klanten een bepaalde status, een bepaalde exclusiviteit waarop het kan bouwen.

Slagkracht

Terug naar Vrooam. De grossiers in de Benelux werken nauw samen om zo veel mogelijk gebruik te maken van hun gezamenlijke slagkracht. Ook bezoeken aan leveranciers en fabrikanten worden zo veel mogelijk samen gedaan. Enerzijds versterkt dit de onderlinge contacten, anderzijds toont het de power van Vrooam aan leveranciers en fabrikanten. Het is niet alleen een kwestie van roepen dat je samen sterk bent, maar ook van dat laten zien.

Dat geldt uiteindelijk ook voor het werkplaatsconcept AutoProfit. De klanten moeten het bedrijf zien om te weten dat je er bent. Ze moeten weten waar je voor staat. Het merkonafhankelijke autobedrijf zal zich als een merk moeten profileren om de toekomstige klant voor zich te winnen. Ook dat doe je samen.

Tags: , ,

Proveq+ nieuwe verdeler…Groep Renault neemt start-up…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.