bekeken: 149 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Webshops op zoek naar connected klant

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 23 november 2018, 12:12

Leestijd: 2 minuten

In de landen om ons heen nemen webshops een gestaag groeiend deel van de bandenverkoop voor hun rekening. En het blijft niet bij banden alleen. Deze automotive webshops nemen vooral de connected klant in het vizier.

Alleen al in Duitsland telde de federatie voor de bandensector recentelijk 140 actieve bandenwebshops. Ook in ons land zijn bandenwebshops actief, maar zowel hun aantal als hun omzetten zijn in verhouding tot Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië relatief bescheiden. Voor België beschikken we niet over concrete cijfers, maar diverse retailers en distributeurs schatten dat het aandeel van de onlinebandenverkoop in Nederland tussen 4 en 6 procent van de totale verkoop van de bandenvervangingsmarkt ligt. Bandenfabrikant Michelin is een voorbeeld van een A-merkfabrikant die door middel van een actief overnamebeleid de afgelopen jaren zijn positie in de onlinemarkt enorm heeft versterkt.

Ambitieus

Webshops in de bandensector zijn er zowel b2b als b2c. Diverse buitenlandse webshops zijn ook in ons land actief. Eén daarvan, het Duitse Delticom, beheert wereldwijd zelfs meer dan 450 webshops en is sinds enige tijd ook in de VS actief. De onafhankelijke webshop is ambitieus. De beursgenoteerde groep is inmiddels uitgegroeid tot een e-commerceplatform waar meer wordt verkocht dan alleen banden. Delticom is druk bezig om te verbreden en daarbij online met name de connected klant op te zoeken. De van oudsher onlinebandenverkoper zoekt op die manier naar een groter aandeel in de (aftersales)uitgaven van de Europese consument.

Meer dan banden

Behalve banden biedt Delticom via een groot aantal aan de autosector gerelateerde webshops ook slijtageonderdelen, oliën, filters en accessoires aan. In Frankrijk heeft de groep zelfs een occasieverkoopwebsite overgenomen, Autopink.com. Onder de naam Autopink-shop.nl is een spin-off gestart die zich in Nederland richt op de verkoop van banden, wielen, remonderdelen, olie en een aanvullend, maar beperkt assortiment onderdelen. Een netwerk van garagepartners zorgt daarbij voor de montage. En vorig jaar stapte de groep ook in de onlineverkoop van luxelevensmiddelen via het platform Gourmondo.

Met een omzet van 670 miljoen euro in 2017 en een verwachte omzet van ongeveer 700 miljoen euro dit jaar is het beursgenoteerde Delticom het voorbeeld van een platform dat vele voordeuren nodig heeft om een redelijke schaalgrootte aan de achterkant te realiseren. Net als voor vele andere initiatieven in e-commerce is de winstgevendheid bescheiden. In 2017 werd een nettowinst van 1,1 miljoen euro geboekt, ofwel 0,165 procent van de omzet!

Onlineprocessen en logistiek

Net als voor Amazon zijn de onlineprocessen en de logistiek de sterke punten van Delticom. De eigen magazijnen zijn daarvoor cruciaal. Banden nemen nu nog een dominante positie in de totale omzet in, maar over een aantal jaren zal dat wellicht anders zijn. Dat is in ieder geval wel het streven van het management. Dat banden en bandenservices nog altijd belangrijk zijn, mag blijken uit het vorig jaar opgerichte Mobilemech, een franchise van mobiele services voor de auto. Banden zijn er corebusiness, maar klein onderhoud wordt ook uitgevoerd.

Tags: , , , , ,

Nieuwe campagne: houd afstand!Doyen neemt Verviers Freins…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.